De innovatiefste bedrijven hebben een bijzondere innovatiecultuur. En de aandelenmarkten kijken mee. Uit onderzoek van Hal Gregersen (INSEAD) en Jeff Dyer (Brigham Young University) blijkt dat Salesforce.com, een Amerikaanse softwareontwikkelaar, ’s werelds meest innovatieve onderneming is. Op de tweede plaats staat Alexion Pharmaceuticals (biotechnologie), nummer drie is softwarebedrijf VMware. Â
De lange termijn
Topprioriteit van ceo Marc Benioff van Salesforce.com is innovatie, met als leidraad het perspectief voor de lange termijn. Het bedrijf kijkt naar het heden (wat zijn nu de behoeften en wensen) en gebruikt die inzichten als springplank voor het bedenken van producten en oplossingen voor de (verre) toekomst.Â
Benioffs innovatiebeleid komt tot uiting in de vele acquisities die hij sinds 2011 deed: 4 miljard dollar voor het inlijven van kleine, maar veelbelovende softwarebedrijven met specifieke kennis in huis. En ook probeert hij op alle mogelijke manieren van hoog tot laag in de organisatie een cultuur van creativiteit te bevorderen, iedereen bij innovatie te betrekken en overal kennis vandaan te halen.Â
Durf te experimenteren
Dat doet ook Jeff Bezos, oprichter van Amazon, nr. 7 op de ranglijst van Gregersen en Dyer. De cultuur bij Amazon is er een van willen durven nieuwe dingen te doen, wat Bezos bevordert door iedereen aan te moedigen vooral te experimenteren. Daarom ontwikkelt Amazon ook tools voor het reduceren van kosten van experimenten, zodat het bedrijf meer nieuwe oplossingen kan testen tegen verminderde kosten.
Apple gezakt
Volgens Gregersen en Dyer zijn zeer innovatieve bedrijven ook erg in trek op aandelenmarkten. Het zijn bedrijven die door hun innovatiebeleid een flinke bonus (‘innovatiepremie’) ontvangen op de prijs van hun aandelen. Daalt het vertrouwen van de belegger in het bedrijf, dan daalt de prijs per aandeel mee ook omdat deze bonus onder druk komt te staan. Dat overkwam Apple. Stond het bedrijf nog 5e op de innovatieranglijst in 2011, na het overlijden van Steve Jobs zakte het naar de 79e plaats en de innovatiepremie ging van 50 naar 22 procent.Â
Gregerson en Dyer zijn samen met Clayton Christensen (Harvard Business School) auteur van The Innovator’s DNA (hbswk.hbs.edu/item/6760.html).
Bron: INSEAD