Managers die in een nieuwe functie zijn aangesteld, maken nogal eens fouten die hen nog lang achtervolgen.
Als je een nieuwe functie krijgt, of aan het hoofd van een nieuw team wordt gesteld, zijn de eerste indrukken die je mensen van je krijgen essentieel. Als je onderuit gaat, zal dat je nog lang achtervolgen – helaas zitten onze hersens zo in elkaar dat impressies heel erg moeilijk ongedaan zijn te maken. Volgens motivatiecoach Heidi Grant Halverson, auteur van Nine things successful people do differently, zijn er drie grote fouten die je vooral moet vermijden. Het zijn beginnersfouten – maar ze worden ook door ervaren managers gemaakt.
Drie beginnersfouten (die iedereen kan maken)
1. Je gedragen alsof je alles weet en kunt. Je moet zeker vertrouwen uitstralen als nieuwe leider – maar overmoed is kansloos. Het kan maken dat je onvoldoende voorbereid bent, onrealistische, onhaalbare doelen stelt, en slechte keuzes maakt. Als je vertrouwen je competentie overstijgt, zullen minachting en spot je beloning zijn. Komt niet meer goed. Straal vertrouwen uit, maar met realisme en bescheidenheid.
2. Te zakelijk zijn. Te veel nieuwe managers zijn bang dat ze zwak overkomen als ze warmte uitstralen – menselijkheid. Om echter goed te kunnen functioneren, zul je het vertrouwen van je mensen moeten winnen. En als mensen uitpuzzelen of je betrouwbaar bent, kijken ze naar twee dingen: je warmte (vriendelijk, loyaal, empathisch) en je competentie (intelligent, creatief, vakkundig, effectief).
3. Je gektes laten zien. Elk mens heeft z’n zwakke, gekke eigenschappen: irrationele gewoontes, fobieën, impulsen, verslavingen, slechte gewoonten. Het zijn de dingen die ons tot mens maken, maar loop er niet mee te koop. Klinkt misschien raar in een tijdperk waarin leiders authentiek en dicht bij zichzelf moeten zijn, maar het gaat je niet helpen als leider. We hebben vertrouwen in leiders die in control zijn, en dat betekent ook zelfbeheersing en wilskracht. Dus probeer je slechte gewoontes en je gekkigheden de wereld uit te helpen, maar hou ze totdat het zover is vooral privé.
Bron: Harvard Business Review, 6 oktober 2015