Nederlandse bestuurders zien, na jaren van onzekerheid, weer kansen om te groeien. Meer dan 90% van de Nederlandse bedrijven verwacht dit jaar dat de omzet stabiel blijft of groeit.
Dit blijkt uit het onderzoek Strategy Trends 2016 dat organisatieadviesbureau Berenschot onder 522 ondernemers, bestuurders en topmanagers hield. Berenschot doet sinds 2007 jaarlijks onderzoek naar de belangrijkste strategische trends in het Nederlandse bedrijfsleven. Waar in 2015 veel bedrijven aangaven aan hun businessmodel te gaan sleutelen, spreekt dit jaar nog maar iets meer dan de helft van de bedrijven in de boardroom regelmatig over het businessmodel. Justin van der Starre, strategieconsultant bij Berenschot: ‘Het lijkt erop dat bestuurders het huis weer op orde hebben en in 2016 weer naar buiten durven te kijken’. Dit blijkt ook uit de groeiverwachtingen: meer dan 60% van de CEO’s denkt dat de omzet in het komende jaar zal stijgen. Deze groei wordt ook steeds meer in het buitenland gezocht. Gevraagd naar de belangrijkste afzetmarkten van de toekomst, antwoordt meer dan de helft van de CEO’s dat deze zich buiten Nederland bevinden. Buiten Europa worden vooral de Verenigde Staten en China daarbij gezien als belangrijkste afzetmarkten. Helemaal bovenaan de agenda van bijna driekwart van de CEO’s staan met stip digitalisering en het imago. Deze twee thema’s raken in een steeds snellere wereld steeds verder met elkaar verstrengeld. Hoe snel in te springen op nieuwe disruptieve technologieën, zonder je goede reputatie te verliezen in een steeds transparantere wereld? Die vraag houdt veel CEO’s bezig. ‘Na jaren van onzekerheid zien bestuurders weer volop kansen in de markt, maar ze zijn wel voorzichtiger geworden om daar op in te springen’, aldus Justin van der Starre. Het managen van risico’s wordt in 59% van de bestuurskamers regelmatig tot voortdurend besproken. Beslissingen moeten steeds sneller genomen worden, en het risico voor reputatieschade is steeds groter. Elke misstap wordt direct de wereld rondgestuurd.