Steeds meer ondernemingen kennen MVO een belangrijke plaats toe in de langetermijnstrategie. ‘Goed voor de samenleving’ betekent nu ook ‘goed voor de winst’. David Rönnegaard, consultant en senior-research fellow bij INSEAD deed hier onderzoek naar, onder andere bij Tetra Pak.
MVO als langetermijnstrategie
Ondernemingen zijn MVO aan het ontdekken als een motor die de winst kan aanjagen. Het oppakken van maatschappelijke verantwoordelijkheden is voor deze ondernemingen een aspect van de ondernemingsstrategie en als zodanig onderwerp van analyse aan de hand van de gebruikelijke drie instrumenten voor strategievorming:
- competentieanalyse: identificatie van kerncompetenties van de onderneming;
- value chain-analyse: analyse van de bijdrage van functies in de organisatie aan de meerwaarde van het product of de dienst;
- PEST-analyse: analyse van politieke, economische, sociale en technologische invloeden.  Â
Meer goodwill, meer marktkansenÂ
Tetra Pak, wereldleider op het gebied van bewerken en verpakken van voedingsmiddelen, is een goed voorbeeld van hoe een onderneming de bedrijfseconomische mogelijkheden van corporate social responsibility op profijtelijke wijze kan benutten.        Â
Het topmanagement van Tetra Pak beziet MVO vanuit strategisch perspectief. De toepassingsmogelijkheden van de kerncompetenties van de onderneming (op basis van de drie genoemde methoden) worden bezien in het licht van economische, politieke en maatschappelijke risico’s en mogelijkheden in de omgeving. De centrale vraag bij de strategische langetermijnanalyse is: ‘hoe kan Tetra Pak met behulp van zijn kerncompetenties bijdragen aan de oplossing van (wereldwijde) maatschappelijke of economische problemen?’Â Â
Tetra Pak is nu speler in publiek-private partnerships met regeringen en niet-goevernementele organisaties in ontwikkelingslanden en maakt daarbij heel doordacht gebruik van zijn kennis en ervaring. Het bedrijf geeft advies aan partners over nieuwe ontwikkelingen en coördineert diverse rollen en taken (bewerking, logistiek en levering), zoals in Nigeria bij het Nasarawa State School Feeding Programma bij het beschikbaar stellen van met extra proteïnen en vitaminen verrijkte schoolmelk.Â
Dit levert Tetra Pak in de regio, maar ook internationaal, een uitstekende reputatie en naamsbekendheid op. Maar ook een toegenomen omzet en riante vooruitzichten op een markt van circa 27 miljoen schoolkinderen. Â
Bron: Sigma.