De vraag naar goed personeel is groot. Het is lastig om de juiste mensen te vinden en misschien nog wel lastiger om ze te behouden. Gemotiveerde medewerkers bepalen in belangrijke mate het succes van je bedrijf. Die medewerkers wil je dus graag behouden. Hoe zorg je ervoor dat de beste mensen loyaal blijven? En werkt een financiële bonus nog of moeten we andere middelen inzetten?
Financiële bonussen en productiviteit
Salaris is belangrijk voor medewerkers. Naast het maandelijkse salaris worden er vaak financiële bonussen ingezet om medewerkers te motiveren. In het onderzoek van gedragseconoom Dan Ariely krijgt de ene groep een financiële bonus, de andere groep een compliment van de baas. De groep met de financiële bonus was het minst productief. De groep met het compliment presteerde op hetzelfde niveau. Dit laat zien dat een financiële bonus het gewenste effect heeft op de korte termijn, maar daarna zakt de productiviteit in. Medewerkers wennen aan het geld of ze doen even rustiger aan omdat ze de beloning toch al binnen hebben. In sommige bedrijven werken ze met targets. De medewerkers focussen zich op het binnenhalen van de bonus, niet op de kwaliteit van het werk. Dit zorgt uiteindelijk juist voor méér werk en niet per se voor beter werk. Conclusie: na een financiële bonus daalt de productiviteit, menselijke aandacht werkt het meest motiverend.
De kracht van complimenten
Hoe zorg je er dan wél voor dat goede medewerkers in dienst blijven? Complimenten dragen dus bij aan de productiviteit, blijkt uit het onderzoek van Dan Ariely. Ook uit het onderzoek van McKinsey blijkt dat complimenten meer motiveren dan beloningen in de vorm van geld. Een compliment zorgt voor vertrouwen en extra motivatie. Het belang van complimenten op de werkvloer zit hem vaak in het gevoel van erkenning. Dit is belangrijk voor het presteren van de werknemer. Let er wel op dat een onoprecht compliment schadelijk is voor de vertrouwensband tussen de werknemers en de manager.
De kracht van een ‘employee experience’
Medewerkers hechten steeds meer waarde aan belevenissen en het maken van onvergetelijke herinneringen. Vanwege de situatie rondom het coronavirus verlangen mensen meer naar menselijk contacten en fysieke ontmoetingen. Een goede ‘employee experience’, zoals bedrijfsuitjes en bedrijfsreizen, wordt daarom meer gewaardeerd dan ooit. Bedrijfstrips vergroten het werkplezier en bevorderen de productiviteit van medewerkers. Op een inspirerende wijze versterken ze de onderlinge banden en ze vergroten de band met het bedrijf. Je laat medewerkers ervaren hoe waardevol ze zijn. Een bedrijfsreis wordt vaak ingezet om geleverde prestaties of algemene successen te vieren, maar het kan ook ingezet worden om de teambuilding te versterken.
Bedrijfsreizen met impact bij Edgeplore
Edgeplore organiseert bedrijfsuitjes met impact: bijzondere bedrijfsreizen met een uniek voor- en natraject, om een blijvend positief effect op de werkvloer te realiseren. Ze treden buiten de gebaande paden met verrassende bestemmingen en verfrissende activiteiten. Je kunt er zelfs voor kiezen om met een gedragsexpert op reis te gaan die de karakters van jouw team analyseert. Zo combineer je een onvergetelijke bedrijfsreis met het sterker maken van jouw team.
Persoonlijke aandacht én herinneringen maken
Medewerkers motiveren? Met een financiële bonus bereik je alleen een positief effect op de korte termijn. Besteed voor een langdurig positief effect extra aandacht aan de mens achter de medewerker. Denk aan gemeende complimenten, een persoonlijk cadeau of met een onvergetelijke ‘employee experience’ zoals een bedrijfsreis. Zo inspireer, motiveer en behoud jij jouw beste medewerkers.