Met de komst van TikTok, YouTube Shorts en Instagram Reels zijn onze hersenen gewend om in korte tijd verschillende informatie snel te verwerken. Maar wist je dat we deze snelle manier van content consumeren nu ook voor nuttigere doeleinden kunnen gebruiken? Steeds meer organisaties zetten microlearning in om hun medewerkers te trainen; dat kan in videovorm, maar er zijn tal van middelen mogelijk. Microlearning is een flexibele manier van leren. Werknemers kunnen op hun eigen tempo korte leeractiviteiten volgen, die aansluiten bij hun behoeften. Dit is ideaal voor drukke werknemers met een korte aandachtspanne. Wat is microlearnings precies? En wat zijn de valkuilen als je het inzet? Christophe Jacobs, Chief Customer Success Officer bij Flowsparks neemt je mee in de wereld van microlearning en legt het uit.
Wat is microlearning?
Microlearning is een vorm van e-Learning waarin deelnemers leercontent in korte, behapbare stukken consumeren. In plaats van lange trainingsmodules, hoeven deelnemers aan microlearnings zich slechts 3 tot 5 minuten te concentreren op specifieke trainingsonderwerpen. Dit kan in allerlei vormen, zoals een animatie, video, podcast, tekst of quiz. Deze vorm van e-Learning bespaart zowel de instructeur als de deelnemer veel tijd. Zo is de deelnemer minder tijd kwijt door kortere modules en hoeft ook de instructeur minder inspanning te leveren aan de productie. Doordat de instructeur daarnaast gedwongen wordt om de leercontent kort en bondig te maken, wordt er ook veel kritischer gekeken naar de inhoud. En dat is goed nieuws, want het was toch al lastiger om veel informatie in één keer te werken, een win-win voor trainer en leerling.
Waarom juist nu?
Wanneer je microlearning afzet tegen andere vormen van e-Learning kom je erachter dat het beter past bij deze tijd. Veel organisaties kampen met personeelstekorten, waardoor medewerkers het drukker krijgen en er meer behoefte is aan flexibiliteit. Bijblijven met de juiste kennis en vaardigheden wordt dan steeds uitdagender wanneer je agenda lange trainingsprogramma’s niet toelaat. Microlearning maakt dat wel mogelijk en het geeft organisaties de kans om direct in te spelen op leerbehoeften; of die nu vanuit de organisatie komen of de wens zijn van de medewerker. Bovendien zijn medewerkers die de mogelijkheid hebben zich te blijven ontwikkelen vaak gelukkiger dan zij die vastzitten in eenzelfde stramien. De werkgever houdt er een slimmere workforce aan over en het maakt de organisatie weerbaarder voor marktontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan alle AI-ontwikkelingen sinds afgelopen jaar. Media en experts buitelen over elkaar heen om werkgevers op het hart te drukken dat ze hun personeel daarvoor moeten opleiden om niet achterop te komen – en gelijk hebben ze. Microlearning kan organisaties juist helpen om te leren omgaan met tools als ChatGPT of Gemini.
Hoe pas je het effectief toe?
Dus, wanneer komt dan die valkuil? Een veelgehoorde uitdaging bij microlearning is dat er vandaag de dag een zee aan modules en opties is. Dat maakt het voor de drukke CHRO of HR-professional lastig om een keuze te maken die past bij de organisatie en haar mensen.
Om te voorkomen dat je een wildgroei aan trainingsmogelijkheden krijgt moet microlearning altijd onderdeel zijn van een grotere digitale leerstrategie. Zorg daarom dat je goed weet waar de gaten zitten als het gaat om inhoudelijke vakkennis van je mensen. Richt daar je strategie op in en richt de content op één leerdoel tegelijkertijd. Neem bijvoorbeeld cyberveiligheid; een veelgehoord thema waarover medewerkers anno 2024 hun kennis op moeten bijspijkeren. Het is dan verleidelijk om daarbij te tegelijkertijd ook een stuk training over digitale vaardigheden in het algemeen mee te pakken. Doe dat juist niet. De leercontent moet enkel gericht zijn op cyberveiligheid. Die strakke afbakening zorgt juist voor focus en geeft deelnemers de mogelijkheid om zich in één onderwerp vast te bijten en expertise te ontwikkelen.
Ten slotte is het belangrijk om te zorgen dat de leerinhoud relevant en van hoge kwaliteit is. En zorg daarnaast dat je de voortgang bewaakt, resultaten monitort en incheckt bij je mensen hoe de training ervaren wordt. Is het te moeilijk, makkelijk, of juist op niveau? Stuur bij wanneer nodig en houd een vinger aan de pols.
De weg naar een slimmer personeelsbestand
Microlearning is meer dan een hype. Het is een krachtige tool om werknemers te trainen, te boeien én te binden. In een tijdperk van krapte op de arbeidsmarkt en voortdurende verandering is het cruciaal om te investeren in de ontwikkeling van je medewerkers. Microlearning biedt een efficiënte en effectieve manier om dat te doen. En die micro-modules, die zouden weleens een macro-effect op de kracht van je organisatie kunnen hebben: doe er je voordeel mee.
Bron: Flowsparks