Je eigen mailbox zit propvol, de to-do lijst past niet meer op 1 A4 en je hebt ook nog beloofd aan je collega om hem te helpen met een case. Maandag is vaak een werkdag waarop we onze werkweek gaan indelen met alle werkzaamheden. Maar, hoe doe je dit als eigenlijk alles belangrijk is en jouw werkweek ‘maar’ 40-uur bevat? Door prioriteiten te stellen, leer je je taken in te delen op basis van belangrijkheid. In dit artikel geven we jou drie tips waardoor je zelf de eerste stap kunt zetten naar een georganiseerde en effectieve werkweek vanuit je thuiskantoor.
Tip 1 – Structuur in je thuiswerkdag
Een goede thuiswerkdag bestaat uit structuur, focus, ontspanning en goede voeding. Voordat je start aan je werkdag is het belangrijk dat je je lichaam voldoende hebt gevoed, zodat je de hele dag genoeg energie hebt. Het eten van een goed ontbijt is hierin belangrijk. Zorg daarnaast voor genoeg pauzes. Nu we grotendeels vanuit huis werken, is het verleidelijk om de koffiepauze om 10:00 uur over te slaan en de middagpauze wat later te plannen. Maar, dit is eigenlijk niet effectief. Je brein heeft rust nodig om daarna weer aan het werk te kunnen.
Plan je agenda dus zo in dat je blokken reserveert waarin je even pauze neemt van het werk. Zo kom je de werkdag beter door en krijg je betere resultaten. De uren tussen de pauzes kun je indelen met alle taken die je voor die werkdag hebt. Loop bijvoorbeeld ‘s ochtends tot 10:00 uur je mailbox door en haal hier nieuwe taken uit voor die werkweek. Na de lunchpauze kun je aan de slag gaan met het uitwerken van die case of het voorbereiden van de presentatie.
Tip 2 – Effectieve werkomgeving
De omgeving waarin gewerkt wordt, is erg belangrijk. Zo moet je zorgen voor voldoende daglicht, een opgeruimd bureau en geen afleidende zaken, zoals de televisie of de berg was die nog weggewerkt moet worden. In een cursus thuiswerken leer je onder andere hoe je ervoor kunt zorgen dat je de hele dag zo hoog mogelijk in je concentratie blijft zitten. Ook leer je hoe je je brein kunt leren om afleiding te negeren. Natuurlijk is het uitzetten van notificaties al een hele bekende truc die veel effect heeft.
Tip 3 – Deel de taken slim in
Door in je thuiswerkdag structuur aan te brengen en te werken in een productieve omgeving, zul je merken dat werken een stuk effectiever gaat. Maar er is nog iets. Door je werkzaamheden nogmaals goed te bekijken en na te gaan hoeveel energie en tijd ze kosten, kun je nóg effectiever werken. Ga bij jezelf na: ben ik productiever voor de lunch of tegen het einde van de dag? Door hier inzicht in te krijgen, kun je de taken beter indelen. Werk je administratieve dingen liever ‘s ochtends uit of doe je dit liever in het laatste uurtje van de dag? En heb je nog genoeg concentratie voor de rest van de dag na een lange call in de ochtend? Of ben je productiever als de call na 15:00 uur is.
Door hier goed naar te kijken, kun je aan de hand van je gestructureerde werkdag effectiever werken en prioriteiten stellen aan al je taken.