Mocht je ooit met een clubje consultants rond een kampvuur komen te zitten – op zich al een behoorlijk eng concept – heb ik hier een eng verhaal dat je kunt vertellen om ze tegen bedtijd nachtmerries te bezorgen.
In de wereld van probleemoplossing op afroep zijn er consultants en dan zijn er consultants en dan heb je nog McKinsey & Company. Wanneer golfers aan golf denken, denken ze aan Tiger Woods; wanneer serieuze rijders aan auto’s denken, denken ze aan Ferrari. Wanneer consultants aan consultancy denken, denken ze aan McKinsey. McKinsey-consultants denken dat ook, wat ze arrogant en intolerant maakt, en heel, heel goed in wat ze doen. Met andere woorden, niets is angstaanjagender voor een niet-McKinsey-consultant dan een pitch met McKinsey. Een paar jaar geleden werkte ik bij een adviesbureau (niet McKinsey) toen Shane, onze sales director een “Request for Proposal” ontving van McKinsey, waarin ze ons vroegen tegen hen te pitchen voor het bouwen van een internet-systeem. Shane en ik vermoedden dat we de RFP per ongeluk hadden ontvangen, omdat we ons niet konden voorstellen dat McKinsey ons voor wat dan ook zou inhuren. Shane belde en constateerde dat McKinsey toch echt wilde dat we zouden reageren. De IT-director had gehoord dat we experts waren in “kennismanagement portals” en wilde dat we een pitch bij het bedrijf zouden houden over wat we te bieden hadden.