Tot voor kort stonden developers en marketeers vaak op gespannen voet bij de selectie van een Commerce-platform. Koos je voor high-end techniek aan de achterkant, dan klaagden marketeers vaak dat zij aan de voorkant met een Spartaans CMS moeten werken. Aan de andere kant konden developers vaak niet uit de voeten met de fancy CMS-en die ze kenden uit de B2C-markt, omdat die niet goed samengingen met de complexe back-end in het B2B-segment. Met Headless Commerce lijkt hier een einde aan gekomen. Vanaf nu kan je the best of both worlds namelijk combineren.
Volgens marktonderzoeksbureaus als McKinsey & Company, Gartner en BCG omarmt het B2B-segment een geïntegreerde sales-aanpak in rap tempo. Dit zal naar verwachting ook na de coronapandemie zo blijven. Klanten zijn namelijk op zoek naar de perfecte omnichannel koopervaring. Zij willen maximale keuzevrijheid en dus zelf bepalen of zij in person, remote of via e-commerce kopen. Klanten hebben door hun goede ervaringen met online als consument namelijk ook hooggespannen verwachtingen van het serviceniveau van online sales op de zakelijke markt. Zij eisen 24/7 beschikbaarheid, een gebruiksvriendelijk platform of webshop, het gemak van Digital Self Service en Zero Touch Ordering. Om jouw klant zo goed mogelijk van dienst te zijn, is digitalisering dus onmisbaar. Steeds vaker valt hierbij ook de term Headless Commerce, waarbij er gebruik wordt gemaakt van Headless Platformen. Maar wat is dat precies en wat kun je ermee?
Bij Headless Commerce zijn de front-end en de back-end van je platform losgekoppeld en met elkaar verbonden via een API (Application Programming Interface). Hierdoor kunnen de voor- en achterkant snel en eenvoudig met elkaar communiceren. Dat is met name handig in het B2B-segment. Hier is de back-end van een Commerce-platform vaak behoorlijk robuust en geavanceerd, vanwege de complexiteit in orders en het uiteenlopende klantportfolio. Maar dit hoeft dus niet langer te betekenen dat de voorkant ook zo is ingericht.
Headless Commerce kan met elk CMS
Bij Headless Commerce wordt de back-end met behulp van API’s eenvoudig aan welke voorkant je maar wilt gekoppeld. Organisaties kiezen zelf met welk contentmanagementsysteem (CMS) of met welke B2B & B2C webshop ze willen werken. Van WordPress tot Craft, van Magento tot direct verkopen via Google Shopping, Instagram of Facebook. Ook kan je zo eenvoudig augmented reality of spraaksturing toepassen. Webapps, website of mobiele app? Alles is mogelijk! Met Headless Commerce heb je maximale flexibiliteit en keuzevrijheid. Op die manier krijgen al je kanten – of het nu bedrijven of consumenten zijn – de ervaring die ze verdienen.