‘Zakendoen in de Nieuwe Economie’ van Marga Hoek is donderdagavond 17 april tijdens het jaarlijkse Managementboekengala uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2014.
‘Dit boek gaat voorop in de nieuwe realiteit. Het is conceptueel en praktisch tegelijk en daagt een breed lezerspubliek uit om nieuwe wegen in te slaan. Bovendien is het erg mooi vormgegeven!’, aldus de jury.
Marga Hoek, directeur van ondernemersplatform De Groene Zaak, beantwoordt in Zakendoen in de Nieuwe Economie – een boek van uitgeverij Vakmedianet – vragen als: Hoe schaar je je als ondernemer bij de koplopers van de nieuwe economie, de economie van morgen? Hoe innoveer je? Hoe ontwikkel je businesscases? Hoe vind je er financiering voor? Welk leiderschap wordt van je gevraagd?
Het boek geeft bruikbare handvatten om innovatiever en slagvaardiger te ondernemen en geeft een business case voor duurzaam ondernemerschap. Laurentien van Oranje (uit naam van de Missing Chapter Foundation) heeft bijgedragen aan het laatste hoofdstuk ‘De unieke denkkracht van kinderen’ dat de lezer dwingt met andere ogen te kijken.
De inhoud van het boek kwam mede tot stand door intensieve crowdsourcing, tientallen interviews met CEO’s en de input van toonaangevende wetenschappers en (internationale) opinieleiders.
Over de auteur
Marga Hoek heeft zich als ondernemer, bestuurder en leider van De Groene Zaak ontwikkeld tot boegbeeld voor duurzaam ondernemerschap in Nederland. In 2012 was ze initiator van wetenschapsnetwerk Het Groene Brein. Haar eigen ervaring en visie, getoetst aan en geïnspireerd door een omvangrijk netwerk, vormen de basis van dit boek. Hoek is een veelgevraagd presentator en communicator.
Over Managementboek van het Jaar
De titel Managementboek van het Jaar geldt als toonaangevend in het vakgebied management. Eerdere winnaars waren onder andere Joep Schrijvers met Hoe word ik een rat? Jeroen Smit met Het drama Ahold en Menno Lanting met zijn bestseller Connect!. In 2013 werd Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wilfrid Opheij bekroond.
Voor de editie 2014 beoordeelde de jury ruim 250 boeken, wat resulteerde in een longlist met 45 titels. Uiteindelijk werd de winnaar gekozen uit een shortlist met 5 titels: Versimpelen van Jan-Peter Bogers, Reclame. Dood of levend van Fons van Dyck, Zakendoen in de Nieuwe Economie van Marga Hoek, No Way van Bruno Rouffaer en Van Cijfers naar Waarden van Kees Tillema.
Nog meer over Zakendoen in de Nieuwe Economie. En zie videochat met Marga Hoek.