De globalisering van werk en organisatie heeft vérstrekkende gevolgen voor de eisen die aan managers worden gesteld. Harvard Business Review raadpleegde een paar experts.
Drie deskundigen op het gebied van crossculturele communicatie, IT en psychologie kwamen tot de volgende aanbevelingen voor hedendaagse managers.1. Schakelen tussen cultuurcodes
Wie als manager in andere culturen werkt, moet niet alleen beschikken over kennis van en feeling voor de mores van het gastland, maar dient vooral soepel te kunnen switchen tussen die gewoontes en die van zijn eigen cultuur. Want anders ontstaan er onvermijdelijk identiteits- of authenticiteitsproblemen. Schakelen gaat in drie stappen: de uitdagingen onder ogen zien, je gedrag zodanig aanpassen dat je tegemoet komt aan de gebruiken in het gastland én aan je eigen overtuigingen, en de waarde van deze codeswitch volledig appreciëren.
2. Digitale invloed uitoefenen
De meeste managers kunnen aardig uit de voeten met online tools en netwerken. Maar je digitale netwerk wordt pas echt effectief als je focust op reputatie, specialisatie en netwerkpositie. Dus bouw een goede reputatie op door interessante content aan te bieden, jezelf duidelijk zichtbaar te maken op internet en anderen te motiveren jouw ideeën op te pakken en te verspreiden. Maak kenbaar wat jouw belangrijkste expertisegebieden zijn door je essentiële kennis op die terreinen te tonen, verbindingen te leggen met andere experts, en relevante informatie en contacten te delen met anderen. Gebruik je online contacten voor snelle feedback bij allerlei werkgerelateerde vraagstukken en voor het uittesten van voorstellen en strategieën binnen en buiten je organisatie.
3. Bewust je aandacht verdelen
Een ding tegelijk doen, je concentreren en je niet af laten leiden, dat is allemaal zó 2011! Nieuw onderzoek toont aan dat ons brein juist heel geschikt is voor multitasking, en dat we daarom voortdurend worstelen met aandachtsproblemen. En het blijkt ook helemaal niet verkeerd om tijdens het werk van tijd tot tijd een beetje te funsurfen, integendeel: mensen die dat doen zijn negen procent productiever dan hun collega's die braaf bij de les blijven.
Leestip
– Meesterlijk organiseren. Handreikingen voor ondernemende managers.
Bron: Andrew L. Molinsky, Thomas H. Davenport en Bala Iyer, en Cathy Davidson in: Harvard Business Review, januari-februari 2012.