Je hebt er vast wel eens van gehoord, een geschil wegens een (merk)naam die door twee bedrijven wordt gebruikt. Gevolg: ellenlange rechtszaken en een naamswijziging. Dit had voorkomen kunnen worden door merknaam registreren. De kans is groot dat ook jij dit gedoe wilt voorkomen. Maar wat houdt een merknaam in en hoe kun je dit registreren? Dit artikel legt het uit.
De handelsnaam
Een merkregistratie is iets anders dan het handelsnaamrecht. Iedere onderneming heeft namelijk een handelsnaam. Is er een onderneming in dezelfde branche en in dezelfde regio? Dan kun je aanspraak maken op het handelsnaamrecht. Toch zou je het niet leuk vinden als jouw bakkerij dezelfde naam zou hebben als de bierbrouwer aan de andere kant van het land. Het levert namelijk verwarring op bij potentiële klanten wanneer ze je zoeken op Google.
Het registreren van jouw merk
Om jezelf te beschermen tegen deze bierbrouwer, maar ook bijvoorbeeld tegen een hobbymatige bakker met dezelfde naam die zijn creaties deelt op Facebook (en dus geen officiële handelsnaam heeft), kun je jouw merk registreren. Dit is geen proces van een formuliertje invullen en klaar. Vooral op juridisch vlak komt hier nogal wat bij kijken. Daarom zijn er merkenbureaus die jou kunnen helpen met merknaam registreren. Zij nemen jou al het merk-werk uit handen.
Voordat je een merk officieel kunt registeren, is vooronderzoek heel belangrijk. Is jouw naam juridisch gezien wel te registreren als merk? Als het bijvoorbeeld té beschrijvend is, kan het afgekeurd worden. Stel, je hebt een adviesbureau en je noemt het adviesbureau Adviesbureau. Niemand kan dan nog het woord adviesbureau in zijn naam gebruiken. Deze naam zal dan ook als merk afgekeurd worden.
Verschillende soorten merken
Een merk kan geregistreerd worden in beeld of in woorden. Een woordmerk is de naam van het merk. We nemen als voorbeeld Adidas. Met het registeren van een woordmerk krijg je de meest ruime bescherming. Stel, iemand zou een schoen ontwerpen en er Adidas in hoofdletters op schrijven, ook dan is Adidas er zeker van dat ze dit ontwerp kunnen verbieden. Een woordmerk registreert dus het woord, het lettertype maakt dan niet uit.
Ook een logo kun je samen met de merknaam registreren. Bij Adidas zijn dit de kenmerkende schuine strepen en/of het klaverblad-logo. Als je enkel deze registratie doet, mag de merknaam of het logo wel door een ander bedrijf gebruikt worden, maar dit mag niet in combinatie. Daarom is het verstandig om het beeldmerk en woordmerk te registreren. Zo bescherm je beide.
Beschrijvend maar toch geregistreerd
Hierboven hebben we de te beschrijvende merken besproken. Toch kun je, in combinatie met een beeldmerk, deze naam wel juridisch vastleggen. Een voorbeeld hiervan is het merk At the locals. Dit bedrijf geeft reistips van de lokale bevolking. Eigenlijk is het te beschrijvend, maar in combinatie met het logo is het geaccepteerd als merk.
Naast de verschillende soorten merken en het vooronderzoek, is het ook belangrijk om te kijken naar het classificatiesysteem en de regio waarbinnen jij jouw merk wilt registreren. Omdat er nogal veel bij komt kijken, schakelen de meeste ondernemers een merkengemachtigde van een merkenbureau in. Zo weet je zeker dat jouw merk succesvol geregistreerd wordt.