Als manager of baas vind je het belangrijk dat er gewerkt wordt aan een gezonde toekomst voor het bedrijf. Dat betekent dat je altijd nieuwe klanten wil blijven aanspreken. Dat kan met actieve ‘koude’ acquisitie en het betalen van advertentieruimte om aan je naamsbekendheid te werken. Een alternatieve, aanvullende manier om daaraan te werken is door je medewerkers hier ‘passief’ voor in te zetten. Dat wil zeggen dat ze reclame maken zonder dat ze er zelf bewust mee bezig zijn. Wij verzamelden een lijstje met relatiegeschenken die je kunt inzetten om van je personeel passieve ambassadeurs voor het bedrijf te maken.
Pennen
Iedereen kan wel een goede pen gebruiken en veel mensen nemen ook wel eens iets mee van het werk naar huis. Laat je pennen bedrukken met het logo van je bedrijf, dan komen deze geheid bij medewerkers in de zak terecht om tevoorschijn te komen op het moment dat er iets genoteerd moet worden. Als dat moment zich in het bijzijn van anderen afspeelt, dan is dat toch even een passief reclamemomentje voor het bedrijf. Wellicht leidt dat niet direct tot klandizie, maar het leidt wel tot naamsbekendheid en bewustzijn van het bestaan van het bedrijf. Zorg wel voor kwalitatief goede pennen, want slechte pennen verdwijnen snel in de prullenbak en dat is zonde van de investering.
Aanstekers
Natuurlijk is roken niet iets wat aangemoedigd moet worden, maar het biedt wel kansen om de naamsbekendheid van het bedrijf te werken. Je kunt daarom aanstekers bedrukken met je bedrijfslogo en deze verspreiden onder medewerkers. De rokers zullen hier dankbaar gebruik van maken. Een werkende aansteker komt voor hen immers altijd van pas. Meerdere malen per dag komt de aansteker tevoorschijn om een sigaret of sigaar aan te steken, ook buiten werktijd om. Op de momenten in gezelschap buiten werktijd om kunnen deze aanstekers bijdragen aan het bevorderen van de naamsbekendheid van het bedrijf.
Sportshirts
Laten we ook iets gezonds tegenover de aanstekers zetten. Veel mensen doen aan sport kunnen daar uitstekend een fijn, kwalitatief goed sportshirt bij gebruiken. De meesten kan het niet zo heel veel schelen wat ze aanhebben tijdens het joggen of in de sportschool, als het maar fijn zit en goed zweet doorlaat. Dit is een uitgelezen mogelijk voor een bedrijf om zowel sporten onder medewerkers aan te moedigen als daar gebruik van te maken om reclame te maken. Laat kwalitatief goede sportshirts bedrukken met het bedrijfslogo en je sportieve medewerkers worden passieve ambassadeurs voor het bedrijf.
Bidons
In het verlengde van de sportshirts past ook het aanbieden van bidons met het bedrijfslogo erop. Ook deze zijn vaak welkom. Is het niet voor de medewerker zelf, dan geeft hij of deze vast door aan iemand anders in het gezin of een ander familielid of vriend. Zo komt jouw bidon uiteindelijk in de sportschool terecht, waar hij door verschillende mensen gezien wordt!
Wenskaarten
Ook ansichtkaarten en wenskaarten maken een nuttig en origineel promotiemateriaal dat je kunt inzetten om je medewerkers passief aan de naamsbekendheid van het bedrijf te kunnen laten werken. Laat verschillende kaarten ontwerpen en drukken met je bedrijfslogo er subtiel op om aan je personeel aan te bieden. Iedereen kan immers wel een voorraad kaarten gebruiken om te investeren of te geven op verjaardagen en andere gelegenheden. De ontvanger wordt dan op een subtiele manier herinnerd aan jouw bedrijf terwijl je medewerker een aardig gebaar maakt.
Verschillende mogelijkheden dus om je personeel iets toe te stoppen wat ook indirect in het voordeel van het bedrijf kan werken. Het vergt natuurlijk wel een investering, maar een grote investering hoeft dat helemaal niet te zijn. Sterker nog, het is juist een hele laagdrempelige manier om reclame te maken!