Hoeveel boeken zouden er pakweg de afgelopen vijf jaar geschreven zijn over (zakelijk) ‘veranderen’? In het Nederlands zeker honderden en internationaal misschien wel tienduizend. Is daar dan nog iets nieuws aan toe te voegen?
Ja, bewijst Shirine Moerkerken (zie foto) met haar boek Hoe ik verander. En gelukkig moderniseren auteurs ook en kun je eerst dit eenminutenfilmpje even bekijken, dan ken je de inhoud een beetje (interveniëren bij organisatievraagstukken) en kan ik me hier verder concentreren op de reflectie :-).
‘Succesvol veranderen is een kunst’, schrijft Eric de Macker in het voorwoord, ‘omdat het doel bij de belanghebbenden altijd weer zo anders blijkt te zijn.’ En Moerkerken laat je, heel praktisch, ondervinden waarom dat doel dus minder belangrijk is dan de kwaliteit van het proces. Haar werkwijze is geïnspireerd op het
sociaal constructionisme.
Is dit een zwaar boek? Nee! Prachtige mix van onderbouwing en praktijk. Ze geeft gedetailleerd inzicht haar werkwijze door hele e-mails letterlijk af te drukken. Ze
deelt bijvoorbeeld vrijelijk over de weerbarstigheid van het eerste contact, waarin de potentiële opdrachtgever vindt dat een half uurtje kennismaken voldoende
is en hoe het contracteren juist daar al begint. Dat maakt dat dit boek niet alleen geschikt is voor veranderkundigen maar voor alle communicatieadviseurs. We komen allemáál in aanraking met de beschreven situaties.
Een goede veranderaar is zich ervan bewust op welke wijze hij/zij zelf onderdeel is van het veranderproces en zelfs actor. Auteur ís zich dat bewust en deelt dat
bijvoorbeeld in dagboekfragmenten. Daarmee geeft ze ons de kans om mee te kijken. En een mening te hebben. Dat is een professioneel kwetsbare opstelling die ik nog niet eerder aantrof in een boek.
Is het geloofwaardig? Ja. Meer dan het type boeken waarbij de beste stuurlui toch altijd veilig aan de kant blijven staan. Heeft deze kwetsbaarheid
meerwaarde? Ik vind van wel. De titel Hoe ik verander is ook heerlijk dubbelzinnig: deze verwijst natuurlijk naar haar veranderaanpakken. En tegelijk brengt het tot uitdrukking dat auteur zich ervan bewust is dat zij zelf ook onderhevig is aan veranderingen. Mooi.
Het boek is ook mooi geïllustreerd. Nee, dat is het niet. Het betekent méér voor haar. Nadrukkelijk heeft Moerkerken kunst en poëzie onderdeel gemaakt van de inhoud. Koop het boek en onderga het zelf. Wie niet van lezen houdt en wel van veranderen: er is ook een Leergang Interveniëren.
Bron: Marjolein te Kolsté in Communicatie.