Als manager, ondernemer of professional kan het lastig zijn om onder woorden te brengen waarom jij geknipt bent voor die ene uitdagende klus. Je wilt hier erg graag mee aan de slag en weet gewoon dat juist jij hier een succes van kunt maken. Maar hoe dit goed duidelijk te maken weet je eigenlijk niet.
Je vertelt wat je functie is en welke verantwoordelijkheden daarbij horen. Of welke ervaring je hebt en waar je goed in bent. Maar de opdrachtgever lijkt er niet echt van onder de indruk. Hij hoort je aan, maar je merkt al wel dat het niet de impact heeft die je had gehoopt. Hij lijkt maar niet te begrijpen wat jij voor hem kunt betekenen.De kans groot is dat een ander er vervolgens vandoor gaat met de klus die jij zo graag wilde hebben. Dat is niet alleen vervelend in deze situatie, maar zal dat ook zijn in komende en was het in vorige situaties. Want waarschijnlijk grijp je wel vaker naast die mooie klussen, terwijl dat helemaal niet ligt aan wat je kunt.
Dit komt doordat je je verhaal niet op orde hebt. Je hebt geen goed doordacht en kloppend verhaal over de meerwaarde die jij kunt bieden in je werk met jouw kwaliteiten, je kennis, kunde en ervaring.
Beleving versus realiteit
Het is belangrijk dat je in dit soort situaties weet wat je moet zeggen om impact te hebben. Dan kun je staan voor jezelf en voor wat jij kunt bieden op een manier die wel overkomt bij de ander. Mensen weten dan waarvoor ze bij jou moeten zijn, de waarde jij hen biedt wordt heel helder en concreet.
Misschien denk je dat jij niet interessant genoeg bent om zo'n verhaal over jezelf te maken. Dit is echter alleen maar jouw beleving, niet de realiteit. Het gaat helemaal niet over hoe interessant jij bent of hoe charismatisch of onnavolgbaar. Het gaat niet om een opgeklopt egostrelend verhaal.
Wat een ander van je wil horen is welk resultaat jij voor hem kunt behalen. Het gaat juist om het verhaal dat precies klopt bij wie jij bent en wat jij voor de opdracht kunt betekenen. Iedereen kan dit verhaal over zichzelf maken, ook jij. Als je maar weet wát ervoor zorgt dat jij aantrekkelijk bent.
Vijf stappen
Met de volgende vijf stappen kun jij je verhaal op orde krijgen en zo vertellen dat het wel impact heeft:
1. Schrijf op waar je goed in bent, welke kennis, kunde, ervaring en kwaliteiten je hebt. Je kunt bijvoorbeeld goed luisteren, bent resultaatgericht, hebt diepgaande kennis van financiële processen, bent analytisch sterk en kunt financiële experts goed aansturen omdat je goed hun problemen begrijpt.
2. Schrijf op wat je kunt bereiken als je deze kennis en kwaliteiten inzet. Je kunt financiële stromen van een organisatie goed doorgronden en op basis van de cijfers een heldere analyse maken waar de grootste financiële risico's van een organisatie zitten.
3. Schrijf op wie blij zijn als dit bereikt wordt. Je weet dat met name directeuren vaak om deze informatie verlegen zitten. Toevallig beleef jij het meeste plezier aan het helpen van deze groep mensen.
4. Schrijf op welk probleem jouw doelgroep heeft. Directeuren (met name in bedrijven waar het financieel zwaar is) hebben slapeloze nachten, omdat ze niet weten welke acties ze moeten ondernemen om hun bedrijf weer financieel gezond te maken.
5. Maak met deze puzzelstukjes jouw verhaal. Beschrijf voor wie jij welke problemen kunt oplossen en hoe die oplossing er dan concreet uitziet. Deze financieël manager vertelt de directeur niet dat hij zo goed zijn financieel experts kan managen, dat hij al tien jaar ervaring heeft en dat hij analystisch erg scherp is. Hij vertelt hem dat hij ervoor kan zorgen dat de directeur vanaf nu wél de juiste cijfers krijgt die hij nodig heeft om te kunnen sturen. En dat de cijfers zodanig voor hem geïnterpreteerd zullen worden, dat de directeur weet wat ze betekenen, zodat hij goed kan bepalen waar hij wel en geen aandacht aan moet geven. Voor een financieel expert is dit geen ‘dikmakerij', dit is gewoon wat hij kan. Voor de directeur is dit het beste antwoord dat hij kan krijgen. Hij weet nu namelijk wat het hem concreet gaat opleveren als hij deze opdracht aan deze financieel manager geeft.
Kortom, door te vertellen welk resultaat je voor anderen kunt halen, maak je duidelijk wat je hebt te bieden. Dan weet elke opdrachtgever waarom ze jou moeten inzetten voor die jou op het lijf geschreven klus.
Callista Roelofs is auteur van het management eBook Breek uit de 'Waan van de Dag' waarin ze schrijft hoe je in vijf stappen kunt bereiken wat er echt toe doet. Je kunt het gratis aanvragen op www.waanbrekers.nl.
Lees ook: Business Model You – Een methode om je carrière opnieuw uit te vinden: op één A4'tje.