We hebben het vaak over jongere medewerkers. Maar wie bedoelen we daarmee? In het boek Samen sterker starten richten we ons met name op degenen die zich in de eerste vijf jaar van hun professionele loopbaan bevinden; ze zijn dan meestal tussen de 25 en 30 jaar oud. Dat is ook de leeftijd van de jongeren die we geïnterviewd hebben. Veel jongeren zullen eerder (als student of scholier) bijbaantjes gehad hebben, maar die jaren laten we buiten beschouwing. We kijken naar de start in het professionele werk waarvoor de jongere zich heeft weten te kwalificeren; meestal door middel van zijn vooropleiding.
Jonge professionals
Deze groep bakenen we verder af tot jonge professionals (mbo-4 en hoger). In diverse onderzoeken en literatuur komt namelijk naar voren dat mentale overbelasting en burn-outverschijnselen hoofdzakelijk voorkomen bij professionals. Uiteraard werken praktisch opgeleiden (tot aan mbo-3-niveau) ook professioneel; we noemen dat meestal het vakmanschap, dat ze zowel in hun opleiding als tijdens de beroepsuitvoering opbouwen. Echter, onderzoek laat zien dat onder deze groep burn-outverschijnselen beduidend minder vaak voorkomen.
We realiseren ons dat deze afbakening arbitrair en discutabel is, maar trachten op die manier toch te komen tot enige homogeniteit van de doelgroep waarover we schrijven. Overigens plaatsen we daarbij gelijk de volgende disclaimer: ook al spreken we over jongere medewerkers/professionals als één groep, de verschillen binnen de groep zijn groot! Zowel individueel/persoonlijk als wat betreft de context waarin ze werken. Tijdens het lezen is het van belang die nuancering voortdurend in het achterhoofd te houden.
Homogeniteit
Toch zien we ook een zekere homogeniteit binnen deze groep jongere collega’s. Zowel vanuit de literatuur als in alle gesprekken die we met jongeren voerden, bleek dat velen van hen tijdens de start van hun professionele loopbaan geconfronteerd werden met dezelfde soort thema’s en vraagstukken, die bij medewerkers met een lange werkervaring veel minder spelen. Zo zijn jongeren meer dan ervaren medewerkers bijvoorbeeld nog erg zoekende naar hun persoonlijke en professionele identiteit. Hoe ziet de wisselwerking eruit tussen de jongere zelf en de (sociale) werkcontext waar hij enerzijds zijn plaats moet zien te vinden en anderzijds zichzelf nog aan het (uit)vinden is als werkende? Sowieso is de stap van het studerende naar het werkende leven voor velen best een flinke.
Ook vragen als:
- Hoe krijg ik dit beroep nu echt goed in de vingers? Wat wordt er eigenlijk van mij verwacht?
- Wat zijn in organisaties de normen en waarden, de geschreven en ongeschreven regels, en hoe verhoud ik me daartoe?
- Wie wil ik zelf zijn en hoe socialiseer ik tegelijkertijd binnen deze sociale context?
spelen bij jongere medewerkers die hun loopbaan aanvangen sterker dan bij medewerkers die al lang bij een organisatie werken.
Beluister de podcast: Samen sterker starten
Bron: Samen sterker starten