Als je een webshop bent gestart, dan wil je deze natuurlijk zo snel mogelijk succesvol laten worden. Naast dat je allerlei verschillende manieren hebt om reclame te maken voor jouw eigen winkel, is het ook noodzakelijk om alles zo klantvriendelijk mogelijk in te richten. Je webshop aantrekkelijk maken voor potentiële klanten is een must. Maar hoe doe je dit nou eigenlijk precies? In dit artikel vertellen we je meer.
Klantenservice op orde
Als je niet goed bereikbaar bent voor jouw klanten, dan is het een goed moment om dit alles eens onder de loep te houden. Het is namelijk echt een no-go als dit het geval is.Als mensen ergens tegenaan lopen moeten ze dit tenslotte op een bepaalde manier kunnen melden aan een bedrijf. Het is fijn als mensen positief over je zijn, maar je wilt het ook weten als het een keertje wat minder goed is verlopen. Dit geeft je de kans om alles op een nette manier op te lossen. Een customer journey map helpt je om de kwaliteit van de klantervaring bij ieder contact te beoordelen. Op deze manier begrijp je beter wat er wordt verwacht en wat de ervaring is.
Customer journey mapping
Dankzij customer journey mapping krijg je een objectief beeld van je hele verkoopproces en op deze manier kun je verbeterpunten gemakkelijker identificeren. Je verzamelt allereerst de juiste data zoals analytics, gegevens over de personen die jouw webshop bezoeken en anekdotisch bewijs zodat je alle interacties en touchpoints in kaart kunt brengen. Gebruik deze map om te bepalen hoe je de ervaring van jouw klanten kunt verbeteren voor verschillende afdelingen, kanalen en apparaten.
Met behulp van personas creëer je in plaats van algemene doelgroepen ‘echte mensen’. Op deze manier worden jouw targets een stuk inzichtelijker. Je weet dus precies waar men naar op zoek is of gaat. Wellicht klinkt het allemaal een beetje ingewikkeld, maar als je investeert in jouw service design, dan blijkt dat het allemaal toch best goed te doen is.
Houd je menu’s overzichtelijk en simpel
Als mensen ergens geen zin in hebben, dan is het om lang bezig zijn met iets zoeken. Heb jij in jouw webshop zo’n menu, dan zullen mensen heel snel weer op zoek gaan naar een andere partij om hun gewenste items aan te schaffen. Te veel menu-categorieën zorgen voor verwarring, dus zorg voor bredere, algemenere termen. Verkoop je T-shirts, longsleeves, truien, vesten enzovoorts, zet deze dan niet apart in het menu, maar groepeer het bijvoorbeeld onder ‘bovenkleding’. Daarnaast moet het check-out proces ook gemakkelijk en snel kunnen gaan. Dus: gooi in je winkelmandje wat je wilt hebben, maak een account of doe dit niet (het is maar net wat je wilt), vul de gevraagde gegevens in en reken vervolgens af volgens een veilige betaalmethode. Mensen die verplicht zijn om een account aan te maken zullen snel afhaken, maar je kunt het natuurlijk wel aanmoedigen door ze bijvoorbeeld een korting op de volgende bestelling toe te zeggen.
Biedt meerdere betaalmethodes aan
Mensen willen vaak op verschillende manieren kunnen betalen. Denk aan iDeal, PayPal, AfterPay, creditcard of door middel van een cadeaukaart. Hoe meer services je aanbiedt, hoe interessanter het wordt om bij jouw webshop iets te kopen. Zet ook duidelijk overal de voorwaarden neer, zodat alles voor de klant duidelijk is voordat hij/zij overgaat tot een aankoop.