Het is een flinke investering: de aanschaf van nieuw kantoormeubilair. Het is dus niet zo gek dat niemand écht staat te springen om een bulk nieuwe kantoormeubelen aan te schaffen. Toch is het zeker de moeite waard – en vaak ook echt nodig; goed meubilair zorgt immers voor een gezonde, productieve én comfortabele werkomgeving, en gaat ook nog eens jaren mee. Is jouw kantoorinrichting aan een update toe? Of betrek je een nieuw pand en wil je de inrichting direct goed aanpakken? Officetopper vertelt je in dit artikel waar je rekening mee moet houden.
Productiviteit en ontspanning gaan hand-in-hand
De afgelopen jaren is er ontzettend veel veranderd als het gaat om onze manier van werken. En dus is een goed doordachte kantoorinrichting, passend bij het hybride werken, belangrijker dan ooit. Want hoewel een hoop mensen ondertussen weer op kantoor werken, blijft het sinds de pandemie toch de standaard om regelmatig vanuit huis te werken. Zo kunnen medewerkers zelf bepalen voor welke werkzaamheden zij op kantoor benodigd zijn, en welke taken zij liever thuis wegwerken. Het kantoor verandert dus steeds meer in een ontmoetingsplek, en het wordt belangrijker om het kantoor aantrekkelijk en inspirerend genoeg te maken om naartoe te vertrekken. De oude hokjeskantoren met vaste bureaus en slechte bureaustoelen zijn dus geschiedenis; flexibele kantoren waar productiviteit en ontspanning hand-in-hand gaan zijn de nieuwe realiteit. Maar hoe zorg je hiervoor?
Flexibiliteit binnen het hybride werken
Binnen het hybride werken staat flexibiliteit hoog in het vaandel. Dat zien we terug in de werkplekken, maar ook in de overige kantoorruimtes. Het kantoor wordt immers steeds meer als ontmoetingsplek gebruikt. Zo verwerk je dit in de volgende ruimtes:
- De werkplekken worden omgedoopt tot flexwerkplekken: binnen deze flexibele werkplek zijn eenvoudig verstelbare bureaus, zoals zit-sta bureaus en bureaustoelen, haast onmisbaar. Zo kunnen je collega’s eenvoudig aan een werkplek plaatsnemen, zonder dat zij inleveren op ergonomie.
- De vergaderruimte wordt steeds belangrijker. Meerdere vergaderruimtes, klein én groot, zijn dus niet meer weg te denken. En binnen die ruimtes draait alles om inspiratie en comfort. Veel (dag)licht, een goede ventilatie, inspirerende aankleding en comfortabele vergaderstoelen zorgen ervoor dat de deelnemers aan de vergadering zich op hun gemak voelen. En dat zorgt weer voor een productieve meeting.
- Een loungeruimte of fijne plek voor ontspannen pauzes of een persoonlijk gesprek, zoals de kantine, worden steeds belangrijker. Het is immers dé manier om in real life te socializen met collega’s. We zien de vraag naar ‘ontspanningsproducten’, zoals tennistafels of voetbaltafels, flink toenemen – net als de vraag naar loungemeubilair. Naast flexibiliteit is comfort namelijk ontzettend belangrijk; zo zorg je ervoor dat het kantoor de thuiswerkplek evenaart.
Een veilige en betrouwbare opbergplek
Hoewel die flexibele, of hybride, werkomgeving een hoop voordelen heeft, kleven er ook wel wat nadelen aan. Want die hybride werkomgeving zorgt er óók voor dat niemand meer een vaste werkplek heeft. Gesleep met spullen, notities of andere werkzaken voorkom je eenvoudig door iedere medewerker een apart opbergkluisje te geven. De betrouwbare lockerkasten van Officetopper zijn hiervoor de ideale oplossing; deze kasten zijn voorzien van aparte lockers met eigen slot, zodat spullen netjes en veilig opgeborgen kunnen worden. Dat bespaart een hoop gezeul, en zorgt er ook nog eens voor dat de overige werkplekken hun opgeruimde en nette uitstraling behouden. Win-win!