Het laatste wat je wilt is nee moeten zeggen tegen je klanten. Het beste zou zijn wanneer je de beschikking hebt over de juiste producten op voorraad. Zo kan je deze altijd op tijd aan je klanten leveren.
Toch wil je ook weer niet onnodig in een te grote voorraad investeren. Het geld wat je hieraan moet uitgeven wil je waarschijnlijk liever besteden aan marketing. In dit artikel lees je alles wat er nodig is voor de juiste inkoopstrategie.
De juiste inkoopstrategie
Wanneer je nee moet verkopen aan je klanten is de kans groot dat je ze kwijtraakt. Dit wil je uiteraard ten koste van alles voorkomen. Omdat het gedrag van je klanten helaas niet te voorspellen is, zal je dus een veilige voorraad nodig hebben.
Zou je een magazijn hebben wat tot het dak vol ligt met rugzakken, dan hoef je je klanten in ieder geval niet teleur te stellen. Maar waar moet je het geld vandaan halen om al die rugzakken in te kopen en wat als niemand straks nog een rugzak wil?
Categorieën
Een van de slimste dingen die je als ondernemer kunt doen om tot een succesvolle inkoopstrategie te komen is je assortiment in een aantal verschillende categorieën te verdelen. Behalve gewone rugzakken kan je ook nog andere varianten te koop aanbieden.
Denk bij dit voorbeeld bijvoorbeeld aan een leuke kinderrugzak en een Rains rugzak. Hiermee geef je klanten de mogelijkheid om meer te kiezen. De best verkopende artikelen plaats je dan in de eerste categorie.
Minimale voorraad
De volgende stap is om per product de minimale voorraad te gaan bepalen. Dit helpt je om op tijd een nieuwe bestelling bij je leverancier te kunnen doen zonder dat je klanten teleur moet stellen. Het is helaas niet zo dat een nieuwe bestelling al binnen twee minuten in je magazijn staat.
Stel je voor dat de leverancier van de kinderrugzak een levertijd hanteert van een week. Je verkoopt van deze leuke kids rugzakken gemiddeld 3 tot 10 stuks per dag. Je hebt op dit moment een minimale voorraad van 70 kinderrugzakken.
Op het moment dat jij je voorraad kinderrugzakken weer wilt aanvullen duurt het nog een week voordat deze opnieuw worden geleverd. Dus zodra de volgende keer het restant aan kinderrugzakken rond de 70 zit is het weer tijd om nieuwe te bestellen.
De bestelgrootte
Nu je weet wat voor jou de minimale voorraad is voordat je weer bij moet bestellen wordt het tijd om te gaan bepalen hoeveel stuks je in wilt kopen. De ideale situatie is zo min mogelijk voorraad te hebben en zo vaak mogelijk te bestellen.
Helaas is dit niet altijd even eenvoudig, zeker wanneer je leverancier niet om de hoek woont. Het is dus raadzaam om de voorraadkosten en de bestelkosten goed tegen elkaar af te wegen. Ook wanneer het je lukt om hier een goede inschatting van te maken ben je al een eind op weg naar een goede inkoopstrategie.