De wereld van online marketing verandert snel, en het wordt steeds belangrijker om op te vallen tussen de concurrentie. Een effectieve manier om dit te bereiken is door middel van content marketing, en je hoort steeds vaker dat bedrijven hun content marketing uitbesteden. Maar wat houdt content marketing eigenlijk in, en waarom is het zo belangrijk voor (vooral) de beginnende ondernemer? In dit artikel duiken we in de wereld van content marketing en leggen we uit hoe goed geschreven tekst een jong bedrijf kan helpen om te groeien.
In het kort: wat is content marketing?
Content marketing is onderdeel van je online marketing strategie. In het kort gaat het om het ontwikkelen en delen van waardevolle, relevante en consistente inhoud (content) waarbij het doel is om een specifieke doelgroep aan te trekken en vast te houden. Content marketing komt in allerlei vormen en maten: denk aan blogposts, social media updates, video’s en zelfs infographics. In plaats van directe reclame draait het bij content marketing om het bieden van waardevolle informatie en het opbouwen van vertrouwen bij potentiële klanten. Oftewel: laat je kennis, ervaring en expertise spreken! Je content marketing uitbesteden maakt dit allemaal nét even makkelijker.
Het belang van goede content: dit is waarom je content marketing uitbesteden een slimme zet is
Ten eerste: het ontwikkelen van kwalitatief goede content is al een expertise op zichzelf. Niet iedereen kan immers een pakkende tekst schrijven die beschikt over de gewenste tone of voice én de juiste doelgroep weet te bereiken. Daarnaast heeft content ook nog een heel ander doel: content marketing uitbesteden doen veel bedrijven om hun SEO een boost te geven. Je content heeft namelijk invloed op je positie in de zoekresultaten van Google: zoekmachines belonen kwalitatief goede content. En SEO geoptimaliseerde content dient ook nog eens aan een behoorlijk aantal eisen te voldoen wil het je online positie ten goede komen. Het tegenovergestelde is namelijk ook waar: slechte content wordt afgestraft. Belangrijk dat je dit door een expert laat doen, dus!
Waarom bedrijven hun content marketing uitbesteden
Als startup heb je vaak beperkte middelen en zul je prioriteiten moeten stellen. Hier zijn enkele redenen waarom veel startups ervoor kiezen om hun content marketing uit te besteden:
Tijd en expertise
Het produceren van hoogwaardige content vereist tijd en expertise. Startups kunnen hun kostbare tijd beter besteden aan hun kernactiviteiten, terwijl experts zich richten op contentcreatie.
Daarnaast hebben content marketing bureaus vaak getalenteerde schrijvers, ontwerpers en marketeers in dienst die nauw met elkaar samenwerken om effectieve strategieën te ontwikkelen en uit te voeren. Het is belangrijk dat je strategie op alle vlakken met elkaar aansluit, bijvoorbeeld door je content SEO te optimaliseren.
Flexibiliteit en beter beheer over je budgetten
Als startup is het lastig om snel op- en af te schalen indien nodig wanneer je een eigen in-house team hebt. Externe experts kunnen sneller schakelen en je adviseren over je mogelijkheden, ook als je je budget tussentijds wilt verhogen of verlagen.
Maak het succes van je content marketing meetbaar
Ga je je content marketing uitbesteden? Zoek dan naar een online marketingbureau dat je resultaten meetbaar kan maken. Vaak hebben bureaus toegang tot geavanceerde tools waar ze veel waardevolle informatie uit kunnen halen. Het is natuurlijk ook een stukje kennis, ervaring en expertise die zij in huis hebben om die data te vertalen naar meetbare resultaten waar je wat aan hebt. Daardoor kan zo’n marketing bureau je veel beter adviseren en kunnen je campagnes optimaal presteren.