Een organisatie die social media wil gebruiken voor haar interne communicatie, zal over voldoende emotioneel kapitaal moeten beschikken.
Slechts 30% van de grotere ondernemingen maakt met succes gebruik van social media voor hun interne communicatie, blijkt uit onderzoek van Quy Huy en Andrew Shipilov (Insead). Zo'n 50% is er überhaupt nog niet aan begonnen. Volgens de onderzoekers kan intern gebruik van social media alleen effectief zijn als de organisatie over voldoende ‘emotioneel kapitaal' beschikt. Emotioneel kapitaal – de verzamelde gevoelens van goodwill van de werknemers tegenover de organisatie en hoe zij opereert – heeft vier pijlers:1. authenticiteit van de organisatie en de leiders van social-mediacommunity's;
2. trots op de (eigen) geleverde prestaties;
3. binding aan de organisatie;
4. fun (mensen moeten ook gewoon lol hebben).
De centrale boodschap van de onderzoekers: ontwikkel eerst het emotioneel kapitaal van de organisatie, mede met behulp van (eenvoudigere) social-media-instrumenten, voordat je een groot intern social-networkinginitiatief uitrolt.
Roadmap voor intern gebruik van social media
1. Identificeer leiders die authentiek zijn en die vertrouwen genieten bij werknemers.
2. Help deze mensen om social-mediavaardigheden te ontwikkelen.
3. Vraag ze om social-mediacommunity's te bouwen die de nadruk leggen op authenticiteit, trots, binding en fun. Kortom: community's die emotioneel kapitaal ontwikkelen.
4. Maak sequentieel gebruik van social media: begin met wiki's en podcasts, en rol social networking pas uit als er voldoende emotioneel kapitaal is opgebouwd.
5. Verwacht pas instrumentele voordelen (zoals verbeterde informatie-uitwisseling, meer motivatie, een beter moreel en minder verloop) als in deze community's een sterk emotioneel kapitaal is opgebouwd.
Bron: Quy Huy & Andrew Shipilov in: MIT Sloan Management Review, najaar 2012.
Tip
– iPOWER: In één dag daverende i-generatie workshops.