Artificial Intelligence, meestal afgekort tot AI, is inmiddels niet meer weg te denken uit ons (digitale) leven. De ontwikkelingen van AI staan echter nog maar in de kinderschoenen. Bovendien is het de verwachting dat er in de toekomst nog veel meer innovaties zullen zijn die de online wereld op zijn kop zullen zetten. Wat houdt dat in als je nu een website laat bouwen?
Revolutie in de online wereld
De komst van AI en de integratie daarvan in allerlei toepassingen in de afgelopen jaren heeft de online wereld flink opgeschud. Je kunt wel spreken over een revolutie in de online wereld. Daar waar Artificial Intelligence, zoals AI voluit heet, al langdurig bestond maar slechts werd gebruikt in hele specialistische industrieën en toepassingen werd het de afgelopen jaren opeens razendsnel breed te gebruiken en toegepast in allerlei applicaties en door vrijwel elke branche. Daarop vormt webdesign geen uitzondering. Wie nu dus een website laat bouwen en klaar wil zijn voor de toekomst zorgt dat AI ook onderdeel is van deze website en dat de website klaar is voor de verdere uitbouw van AI mogelijkheden en andere technologische ontwikkelingen.
AI toepassen in je website: ga voor maatwerk
De mogelijkheden van AI lijken grenzeloos en slechts een heel klein deel ervan wordt momenteel toegepast. De ontwikkelingen gaan heel snel en wat vandaag de standaard is, is morgen of uiterlijk overmorgen alweer achterhaald. Lang niet alle mogelijkheden van AI, dat in het Nederlands ook wel KI (kunstmatige Intelligentie) wordt genoemd, zijn noodzakelijk voor jouw website, maar vele natuurlijk wel. Vooral op het vlak van communicatie zoals in chatbots, marketing en klantbeleving. Wil je daarin gebruikmaken van die toepassingen die voor jouw business relevant zijn, of voor de manier waarop jij online je doelgroep wilt benaderen, dan kun je het beste een maatwerk website laten maken. Een dergelijke website, de naam zegt het al, wordt precies op maat gemaakt voor jouw behoeftes. Met alle mogelijkheden van AI die nuttig zijn voor jou, maar niet met al die toepassingen die jij niet noodzakelijk vindt. Bovendien kun je met een maatwerk website veel sneller schakelen om toekomstige innovaties te integreren. Zo blijft jouw website altijd actueel op het gebied van technische mogelijkheden en straal je professionaliteit uit naar jouw doelgroep.
Enkele voorbeelden van AI in een maatwerk website
Wat voor AI toepassingen zou je vandaag de dag dan in je maatwerk website kunnen laten integreren? We noemen enkele voorbeelden.
Personalisatie op maat
Met AI zijn de systemen die in jouw website zijn ingebouwd in staat om razendsnel te leren van het surfgedrag van je klanten. En daarop kan worden ingespeeld door de bezoeker precies die content of aanbevelingen aan te bieden die hij of zij verwacht. Dat kan een goede aanbieding zijn, het juiste product laten verschijnen, maar ook bijvoorbeeld een informatieve tekst over de werking van je product of dienst. Doordat AI snel door heeft wat de klant wil kun je dit op een natuurlijke manier aanbieden en de klant snel in zijn behoeften voorzien. Dit verbetert de betrokkenheid van de bezoeker en leidt uiteindelijk tot een hoger conversiepercentage.
Chatbots en klantenservice
We noemden het al even, maar de toepassingen van AI zijn ook zeer bruikbaar in de communicatie vanuit je website met de bezoeker. Juist omdat er sprake is van leren door middel van AI kan tijdens een AI aangedreven chatsessie heel snel de juiste content aan de klant worden aangeboden. Vragen kunnen worden beantwoord en er kunnen zelfs transacties worden afgehandeld. Sneller en beter misschien wel dan wanneer de chat wordt beheerd door een echt mens. Dit verbetert de algehele gebruikerservaring en verlaagt de kosten voor klantenservice.
Efficiënter beheer
De bovengenoemde voordelen van AI in je maatwerk website zijn vooral heel goed bruikbaar om de gebruikerservaring te vergroten en daarmee ook de conversie. Maar AI is ook heel goed bruikbaar om je website beter en efficiënter te beheren en te verbeteren. Zo kan AI een schat aan inzichten bieden door gegevens te analyseren, trends te identificeren en gebruikersgedrag te voorspellen. Daarnaast kan het rapporten genereren die webdesigners helpen bij het nemen van geïnformeerde beslissingen om de website te optimaliseren.
Ook op het gebied van SEO (goed gevonden worden in zoekmachines) is AI steeds meer een onmisbaar tool geworden. AI kan namelijk dode links snel opsporen en verouderde content aanpassen of verwijderen. Dat is allemaal zeer belangrijk om goed te (blijven) scoren in zoekmachines.
Conclusie
Wil je een toekomstbestendige website waarin de mogelijkheden van AI optimaal worden verwerkt dan is het verstandig om te kiezen voor een maatwerk website. Zo kun je precies die elementen die jij wilt gebruiken erin laten integreren en gebruikmaken van de voordelen ervan. Succes!