Innoveren doe je door 1000 bloemen te laten bloeien. Maar daar moet je er dan wel 999 van laten doodgaan.
Als het op innovatie aankomt, houden de meeste executives – terecht – van variatie. Ze stimuleren mensen om met zo veel mogelijk ideeën te komen en geven mensen de ruimte om te experimenteren zonder bang te hoeven zijn dat ze erop worden afgerekend als iets mislukt. Dit alles vanuit de wetenschap dat innovatie een bottom-upding is: je moet heel veel zaaien om 1000 bloemen te laten bloeien. Dit is echter maar het halve verhaal, zegt Freek Vermeulen (London Business School). Variatie werkt namelijk niet zonder selectie. Je hebt een weloverwogen selectiesysteem nodig om ervoor te zorgen dat de juiste ideeën de financiering krijgen die ze nodig hebben. Veel bedrijven schieten hierin tekort: zij pakken de selectie niet doelbewust en gestructureerd aan.
Innovatie adviezen
Vermeulen geeft vijf adviezen:
- Topmanagers moeten accepteren dat zij niet degenen behoren te zijn die bepalen welke projecten wel en niet doorgaan. Niet met de selectie bemoeien.
- Betrek alle executives én een bredere groep medewerkers bij de selectie. Leidt tot veel betere beslissingen.
- Objectiveer het proces om ‘escalatie van committering’ te voorkomen. Er is een groot risico dat beslissers ten onrechte vasthouden aan een traject of manier van werken omdat die in het verleden tot succes heeft geleid, omdat iemands reputatie op het spel staat of omdat ‘we nu al zover zijn gekomen’. Objectivering van het proces, waarbij het wordt losgekoppeld van de persoonlijk belangen en emoties van de individuele beslissers, voorkomt dit.
- Maak van de selectie een continu, op de alle beschikbare data gebaseerd proces. In plaats van voor één of twee selectiemomenten te gaan.
- Voorzie in een raamwerk. Het variatie- en selectieproces werkt alleen als het plaatsvindt binnen de grenzen van een heldere en expliciete algemene strategische richting voor het bedrijf (bepaald door het topmanagement). ‘Outside the box‘-denken klinkt mooi, maar in werkelijkheid hebben mensen een box nodig om hun creativiteit te kanaliseren.
Bron: Freek Vermeulen: Strategy+business, 2013 / 72.