Er is steeds meer aandacht voor data en de manier waarop daarmee wordt omgegaan: “Wij moeten greep krijgen op onze eigen data”(Het Financieele Dagblad, november 2019), “Microsoft belooft meer openheid rond datadeling na druk van Justitie” (NU.nl, november 2019), “Het delen van betaaldata is ons nog een stap te ver” (Het Financieele Dagblad, november 2019). Jarenlang hebben consumenten data weggegeven voor een habbekrats, maar inmiddels zijn er zorgen over privacy. Ook is er steeds minder vertrouwen in organisaties, omdat zij geld verdienen aan het bezit van data terwijl de consument met lege handen achterblijft. Het is belangrijk om het vertrouwen te herstellen, zodat consumenten ongeremd hun data willen delen. Data is namelijk nodig voor het uitvoeren van een digitale transactie en transacties vormen de motor van onze economie. Aan bedrijven en overheden de taak om deze uitdaging met beide handen aan te grijpen, zodat de motor van onze economie weer op volle toeren kan draaien.