Neem beslissingen en andere zaken waar jij geen invloed op kunt uitoefenen als een gegeven. Richt je tijd, aandacht en energie op die dingen waar je werkelijk invloed op hebt. Hier kun jij je positieve bijdrage aan leveren. Dit levert je een hoop rust op omdat je je niet meer bezig hoeft te houden met het gedoe van jouw bedrijf of organisatie.
Gebeurt het jou ook regelmatig dat de directie, de raad van bestuur of een ander strategisch orgaan een beslissing neemt die voor jouw sector, afdeling of team vervelende consequenties heeft? Of het nu gaat over kleine veranderingen als een gewijzigd verlofbeleid of over grote beslissingen zoals het bezuinigen van 15 FTE op je afdeling. Je baalt van deze nieuwe situatie en je bent het met de inhoud absoluut niet eens. En wat doe je dan?
Gedoe
Ik zie veel managers die heel druk aan het werk gaan met deze onmacht. Ze proberen verhaal te halen bij hun leidinggevende, hebben het erover met collega’s, vertellen hun medewerkers dat ze de keuze ook niet begrijpen en dat met deze oplossing de organisatie zeker niet geholpen zal zijn.
Hoewel deze manier van reageren misschien wel begrijpelijk is, kost het je een hoop tijd, nog meer frustratie en het meest vervelende: het levert niets op! Je bent moe aan het einde van de dag en het is vooral een hoop gedoe! Daarnaast ben je al deze tijd kwijt en kun je die niet meer besteden aan dingen die werkelijk van belang zijn. Want zeg nou zelf, het is niet erg productief als je er zo mee omgaat!
Je eigen gedrag en gedoe
Voor een belangrijk deel komt dit gedoe door je eigen gedrag ten opzichte van deze beslissing. Het lijkt dat ‘de-beslissing-die-op-hoger-niveau-wordt-genomen’ zorgt voor dit gedoe. Maar als je preciezer kijkt blijkt dat dit toch anders werkt. Want als jij er geen gedoe over zou maken, dan is er geen gedoe. Dus het is je eigen gedrag in deze situatie die het vervelend maakt en niet de situatie zelf. Dit is wellicht confronterend maar het biedt je tevens de mogelijkheid om er zelf iets aan te doen.
De kern van het gedoe komt voort uit het feit dat jij je richt op dingen die weliswaar invloed op jou hebben, maar waar jij zelf geen invloed op kunt uitoefenen. Hier je tijd, aandacht en energie aan schenken betekent per definitie dat je geen effect kunt bereiken (want je hebt er geen invloed op.) Wat overblijft, is balen en mopperen over iets waar je het niet mee eens bent. Dat is verspilde energie.
Keuze
Je hebt een keuze of je je richt op zaken waar je alleen betrokken bij bent of dat je je richt op die dingen waar jij ook werkelijk je invloed op kunt uitoefenen. Er zijn veel dingen waar je betrokken bij bent in een organisatie, en op slechts een deel hiervan kun je ook daadwerkelijk invloed uitoefenen.
Ervoor kiezen om je te richten op die zaken waar jij werkelijk invloed op hebt, betekent dat je je inspant voor zaken waar je echt iets in kunt betekenen. Dan ben je constructief aan het bouwen. Dit geeft positieve energie zowel aan jezelf als je omgeving. Hier richt je je op het initiatief om positieve veranderingen teweeg te brengen.
Waarop heb je invloed en waarop niet?
- Het enige waar je (als manager) direct invloed op kunt uitoefenen is op je eigen gedrag. Jij kunt zelf beslissen om wel of niet te mopperen, bij de pakken neer te gaan zitten of te kijken hoe en wat je wel kunt met de beslissing die nu eenmaal genomen is.
- Daarnaast heb je indirecte invloed op andere mensen. Indirect omdat je ze alleen kunt beïnvloeden met je eigen gedrag. Als jij besluit positief te gaan staan in de voorgenomen reorganisatie, zul je gemakkelijker je medewerkers meekrijgen dan wanneer je er over gaat zitten mokken. Daarnaast heb je de kans om samen te onderzoeken waar jullie ruimte zit en welke positieve draai je hier zelf aan kunt geven.
- En die vervelende beslissingen op ‘hoog niveau’ waar jij geen invloed op hebt? Bezie ze met een glimlach, neem het als een gegeven en ga er geen strijd mee aan.
Bron en meer informatie: Callista Roelofs, WaanBrekers.