Wat als de adviseur voelt dat de klantvraag het probleem niet oplost? Het lijkt zo gemakkelijk: de klant stelt een vraag, de adviseur beantwoordt die en stuurt een factuur. Maar wat als de adviseur voelt dat uw klantvraag het probleem niet oplost? Aan de hand van een case neemt Lysbeth van Silfhout u in dit artikel in Management Executive mee in het meerstemmige veranderproces, vanaf de diagnose, via de interventies tot en met de inbedding in de organisatie en het afscheid van de adviseur.
Professionaliseren
Een manager van een klantcontactcentrum vroeg mij een programma te ontwikkelen voor het professionaliseren van zijn medewerkers. Een paar trainingen, wat coaching en klaar is Kees. Ik volg mijn gevoel en stel voor eerst wat verkennende interviews te houden. En wat blijkt? Er is sprake van ‘groeipijn’, gebrek aan structuur en oprechte aandacht.Na het vooronderzoekĀ start een verandertraject,Ā waarbij we keer op keer de ’temperatuurĀ op de afdeling meten’ om de volgendeĀ interventie te bepalen. De achterliggendeĀ gedachte is dat de relatie tussen opdrachtgeverĀ en adviseur bepalend is voorĀ het succes van de verandering. Net als blijktĀ uit onderzoek van het Ashridge Centre forĀ Coaching en Vakgroep Management & OrganisatieĀ van de Vrije Universiteit (2013): deĀ kwaliteit van de coachingrelatie heeft deĀ grootste voorspellende waarde voor de uitkomstĀ van coaching.
Multivocale veranderaanpak
Voor bovengenoemd project kiezen weĀ de multivocale veranderaanpak (Homan,Ā 2005). We laten bewust de ‘klassiekeā veranderkundigeĀ aanpak, de plannend change,Ā los. Dat betekent dat niet het managementĀ voorschrijft hoe het veranderproces gaatĀ verlopen.Ā Samen met de medewerkers bepalen we deĀ vorm en het tempo van de interventies.Ā Hierbij houden we wel het devies van FreddyĀ Heineken in ons achterhoofd: ‘IedereenĀ inspraak, maar ik doe de uitspraakā, om zoĀ ongebreidelde kakofonie te voorkomen.Ā
Als kapstok gebruiken we het Werkplan, eenĀ document dat elk jaar op dezelfde manierĀ tot stand kwam. Door de gewenste veranderingĀ op de afdeling te verbinden aan hetĀ schrijven hiervan, en daarbij de hele afdelingĀ te betrekken, zijn nieuwe betekenissenĀ gegeven, nieuwe inzichten ontstaan en isĀ vooral het gesprek van de dag veranderd.Ā In dit artikel nemen we u mee in het meerstemmigeĀ veranderproces, vanaf de diagnose,Ā via de interventies tot en met de inbeddingĀ in de organisatie en het afscheidĀ van de adviseur.







