Wie tien jaar geleden had gezegd dat de meeste mensen een paar dagen in de week thuis zouden werken werd nog voor gek verklaard. Maar toch is het de werkelijkheid van vandaag de dag, een werkelijkheid die niet meer tijdelijk is, maar structureel van aard. Ook een werkelijkheid die zowel werkgever als werknemer zouden moeten omarmen. Vaak is dit bij de werknemer wel het geval (lees; minder reistijd, minder prikkels, meer focus) maar bij de werkgever minder (minder controle, controle en controle). Kortom, wanneer jij als werkgever vertrouwen in je personeel hebt en de controle daardoor kan loslaten, is het een verandering met alleen maar voordelen. Start in 2024 er dan ook mee om hierin te investeren. Dit gaat je veel opleveren, van tevreden personeel tot een besparing in andere kosten. Welke zaken het investeren waard zijn? Lees snel verder.
Het beste van het beste
De basis voor hybride werken is de smartphone. Veel van de werkzaamheden kunnen hier al vanaf gebeuren en daarnaast is communicatie, misschien wel het allerbelangrijkste bij online werken. Geeft je personeel daarom de keuze welk toestel zij fijn vinden, en geef ze deze. Investeer hier bewust in en kijk bijvoorbeeld hiervoor eens naar het nieuwste van het nieuwste wat er op de markt is namelijk de Samsung Galaxy S24 Plus. Een fantastisch toestel voor zakelijk gebruik en qua efficiëntie kent het zijn weerga niet. Ook is de batterij super sterk, waardoor een hele werkdag de telefoon gewoon optimaal gebruikt kan worden. Ook de ultra uit de S24 lijn is een pareltje. Dus noteer 17 (of 18) januari in je agenda, dan komen deze op de markt.
Vitaliteit voorop
Nu je personeel structureel gaat thuiswerken, is het ook aan te raden om te investeren in hun welzijn. Geef ze daarom de beste spullen zodat ze fit en vitaal de dagen doorkomen. Denk aan een stabureau, goede stoel maar ook goede devices. Iets wat je op de lange termijn echt winst gaat opleveren, want de kosten van uitval zijn vele malen hoger. Ook geef je hiermee een blijk van waardering en betrokkenheid. Daarnaast ga je waarschijnlijk kantoorruimte in je oude gebouw overhouden, verhuur dit extern of verhuis in zijn geheel. Een hybride werkomgeving waar jij met je personeel een aantal keren per maand samenkomt, is een besparing die je kan wegstrepen tegen de kosten van goede spullen voor personeel.
Kortom; omarm het thuis- en hybride werken. Het gaat je personeel veel bieden en wanneer je het slim aanpakt ga je er zelf ook baat bij hebben. Tevens is het in een concurrerende arbeidsmarkt zoals vandaag de dag belangrijk om mee te blijven doen met dergelijke ontwikkelingen. Dit zorgt voor een sterke positie en zo blijf je een aantrekkelijke werkgever om bij te werken. Ook kun je veel kosten nog fiscaal aftrekken, waardoor de netto investering aan het einde helemaal gunstig uitpakt. Dus zorg dat jij je personeel serieus neemt en in ze investeert, de basis waar vanuit je ook zaken van hen mag vragen.