Klanten werven is een belangrijk deel van je bedrijfsvoering: zonder klanten is je bedrijf nergens. Er zijn allerlei manieren om nieuwe orders of opdrachten binnen te halen. Een van deze opties is dat je mensen met wie je ooit zaken gedaan hebt, weer benadert om te kijken of je meer voor hen kunt betekenen. Dit vergt een andere manier van werken dan wanneer je nieuwe klanten moet zien te werven. Bestaande klanten weten al wat je voor ze kunt doen, je moet er alleen voor zorgen dat ze nogmaals voor jou kiezen. In dit geval kun je relatiegeschenken inzetten die je bijvoorbeeld via Maxilia.nl kunt bestellen. Wij geven je een aantal tips zodat je iets moois kunt geven aan je relaties. Reken maar dat dat werkt.
Geef iets wat aansluit bij de visie van je bedrijf
Als je een relatiegeschenk wilt geven, gaat het er niet meteen om wat je geeft, maar of je iets geeft dat uitstraalt waar je met je bedrijf voor staat. Zet je je in om je ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden, dan kun je ook kiezen voor een duurzaam relatiegeschenk. Waar moet je dan aan denken? Laat bijvoorbeeld thermosbekers bedrukken. Hiermee sla je twee vliegen in een klap: ten eerste laat je zien dat je iets geeft wat bijdraagt aan een duurzame leefstijl. Ten tweede geef je door de beker te laten bedrukken, iets waarmee je een blijvende herinnering aan je bedrijf kunt creëren. Je kunt op de beker laten bedrukken wat je wilt, de mogelijkheden zijn eindeloos, dus kies iets wat niet alleen mooi is, maar wat ook in het oog springt. Dit maakt het niet alleen leuk om een beker te krijgen, maar ook om er een weg te mogen geven. Mooie dingen wil iedereen hebben.
Investeer niet te veel geld in de geschenken voor je klanten
Wanneer je een partner hebt die je wilt laten zien dat je heel veel van diegene houdt, kan een duur cadeau een mooie manier zijn om je liefde tot uiting te brengen. Een relatie die je op professioneel vlak hebt opgebouwd, vraagt echter om minder. Investeer daarom nooit heel veel geld in relatiegeschenken als dat niet nodig is. Kom je met heel dure cadeaus aanzetten, dan zullen oude klanten argwaan kunnen krijgen. Je geeft misschien het signaal af dat je om klanten staat te springen waardoor je oude klanten eerder afstoot dan weer aantrekt. Zorg er daarom voor dat je iets geeft dat nuttig is, maar dat niet te duur is. Je slaat de spijker vaak op de kop wanneer je kiest voor nuttige producten zoals de genoemde thermosbeker, maar ook koffiemokken, pennen en kladblokken zijn altijd een goede keus.
Persoonlijke cadeaus zijn de key tot succesvol ondernemen
Wil je oude klanten weer opnieuw overhalen om met jou te gaan werken, zorg er dan voor dat je een persoonlijke verbinding met ze legt. Dat kun je doen door een persoonlijk geschenk te geven, maar ook door te zorgen dat je timing goed is. Weet je dat een klant een jubileum op de planning heeft staan, dat ze getroffen zijn door een tegenslag of wanneer ze juist iets te vieren hebben, dan kun je een attentie sturen. Hiermee laat je zien dat je hen niet alleen als klant waardeert, maar dat je hen ook als mens ziet staan. Dat is belangrijk voor een succesvolle onderneming. Lukt het je om die persoonlijke band met je klanten op te bouwen, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat je een loyaal klantenbestand kunt opbouwen. Dat is precies wat je nodig hebt om succesvol te zijn in deze wereld.