Het organiseren van een evenement kan ontzettend leuk zijn! Of je nou een muzikaal evenement organiseert waar vooral gedanst moet worden, of dat je sprekers uitnodigt via een sprekersbureau: het organiseren van een evenement geeft ontzettend veel voldoening. Het organiseren van een evenement is één ding, er moeten alleen ook mensen komen, anders is er geen evenement. Mensen trekken kan best een dingetje zijn, daarom helpen we je in dit artikel op weg: zo trek jij zoveel
Wie wil je dat er komen?
Je wilt natuurlijk dat er zoveel mogelijk mensen komen en iedereen is natuurlijk ontzettend welkom, maar het is wel heel belangrijk om je bewust te zijn van het type mensen dat het meeste plezier kan halen uit jouw evenement. Zo trekt een trekkertrek natuurlijk hele andere mensen dan een lezingenavond met feministische inslag. Stel een profiel op van jouw ideale bezoeker. Wie is deze persoon? Wat is diens gender? Hoe oud is die persoon, waar liggen de interesses, wat is de politieke oriëntatie en hobby’s van deze persoon? Op basis van deze elementen kun je zo gericht mogelijk gaan marketen.
Waarom zouden ze moeten komen?
Evenementen schieten als paddenstoelen uit de grond en mensen hebben ontzettend veel keuze wat betreft de besteding van hun komende weekend. Bedenk daarom goed waarom mensen nou specifiek naar jouw evenement zouden moeten komen. Wat maakt jouw evenement nou echt de moeite waard? Mensen met naamsbekendheid inhuren werkt altijd. Je kunt bijvoorbeeld een Erik Scherder event organiseren, waarbij je de meest bekende spreker de avond laat afsluiten. Ook in de muziek werkt een bekende afsluiter vaak erg goed. Helaas zijn dat soort dingen vaak erg duur. Wanneer je daar geen geld voor hebt is het noodzakelijk een uniek concept te organiseren. Iets wat nergens anders in de buurt wordt aangeboden. Misschien organiseer jij wel het eerste reggae-feest bij jullie in de omgeving.
Sociale media
Sociale media zijn tegenwoordig onmisbaar als je een evenement wilt promoten. Het is een goed idee om een samenwerking aan te gaan met een grafisch ontwerper die een mooi beeld en content kan ontwerpen, zodat jij een mooie pagina op sociale media kunt maken, waar je in aanloop naar het evenement regelmatig kan posten. Volgers kun je vergaren door mensen te volgen die relevantie zouden kunnen hebben met jouw evenement en door posts voor een paar euro te laten sponsoren. In dat geval is het belangrijk dat je geen persoonlijk, maar een zakelijk account aanmaakt voor jouw evenement.
Lokale media
Hoewel de lokale media lijkt uit te sterven, is dat absoluut niet het geval. Het zal je verbazen hoeveel mensen de lokale krant lezen of regelmatig op websites van de regio checken wat er binnenkort allemaal te doen is in de buurt. Schroom daarom niet om contact op te nemen met de redacties van dit soort kanalen, vaak is dat erg laagdrempelig. Voor je dit doet is het handig een standaard persbericht te schrijven, waarin duidelijk wordt hoe leuk en uniek het evenement is dat jij gaat organiseren.