In de wereld van bedrijfsmanagement lees je steeds vaker over speltechnieken en gamification. Speltechnieken kunnen samenwerking binnen teams verbeteren en zorgen voor een prettige werkomgeving als ze verstandig worden toegepast. Hieronder lees je meer over gamification en speltechnieken en hoe je ze als manager kunt toepassen op de werkvloer. Welke speltechnieken en vormen van gamification zijn effectief en van welke spellen buiten het werk om kunnen we leren om speltechnieken te verbeteren op de werkvloer?

Gamification op de werkvloer
Gamification is eigenlijk een parapluterm voor allerlei verschillende spelletjes en speltechnieken die in bijvoorbeeld een zakelijke context of binnen een team worden toegepast. In marketing wordt gamification veelvuldig toegepast, bijvoorbeeld om klanten via spellen te binden, zoals winacties.
Op de werkvloer worden speltechnieken op een andere manier toegepast. Werknemers kunnen bijvoorbeeld badges of punten scoren door vaak op tijd te zijn of simpelweg werknemer van de maand worden door veel deals te sluiten.
Met andere woorden, gamification zet werknemers aan hun beste beentje voor te zetten. De speltechnieken zijn gebaseerd op het halen van doelen, beloningen of ranglijsten. Dit soort spellen kunnen de intrinsieke motivatie van werknemers enorm verhogen doordat ze zich gemotiveerd voelen om harder te werken. Je kunt ook serious gaming toepassen op de werkvloer, door via simulaties of spellen vaardigheden te trainen. Denk aan VR-brillen om bepaalde skills uit te voeren.
Deze manier van skills trainen via gamification brengt ons bij het volgende punt van speltechnieken toepassen op de werkvloer: werken aan teamvaardigheden op een teambuildingevenement. Wat kunnen we leren van andere spellen?
Wat managers kunnen leren van andere spellen
Het toepassen van speltechnieken op je team kan de motivatie verhogen, en mits het wordt gedoceerd, de teamgeest verbeteren. Gamification hoeft echter niet altijd meteen in de dagelijkse gang van zaken aanwezig te zijn. Speltechnieken kunnen ook worden toegepast in teambuildingevenementen. In dat geval wordt een speltechniek gebruikt buiten het werk om en worden daaruit conclusies getrokken die belangrijk zijn voor het team.
Een goed voorbeeld van zulke spellen zijn casinospellen. Je kunt dan denken aan gokkasten, maar ook aan kaartspellen als baccarat, blackjack en roulette. Hoewel deze spellen grotendeels gebaseerd zijn op geluk, leren ze je wel lessen over het bewaren van geduld en het bedenken van een strategie. Dat maakt dit soort spellen bijvoorbeeld ideaal om meer te leren over het maken van deals. Niet voor niets worden in die context vaak metaforen gebruikt die gaan over kaarten, zoals ‘niet de kaarten hebben’ of ‘je kaarten op de borst houden’.
Je kunt casinospellen tegenwoordig spelen in online casino’s in Nederland. Zo’n Nederlands casino beschikt over een vergunning van de Kansspelautoriteit. Die ziet erop toe dat de spellen eerlijk verlopen en dat de spelers daardoor een plezierige spelervaring hebben in het online casino. Dit scheppen van een prettige spelomgeving is een taak van de Nederlandse Kansspelautoriteit waar managers ook veel van kunnen leren. Het paal en perk stellen aan excessen en de balans bewaren zijn enorm belangrijk in gamification op de werkvloer.
Het maakt daarbij niet uit of het gaat om een fysiek teambuildinguitje met allerlei spelletjes of gamification in de bedrijfsstructuur zelf. Als het spel te veel centraal komt te staan, kan het namelijk zorgen voor frictie tussen werknemers, of erger, tussen afdelingen. Balans is daarom cruciaal als je gamification toepast op de werkvloer.
Het nemen van risico’s en accepteren van falen
Het gaat om het spel, niet de knikkers. Vaak is dat makkelijker gezegd dan gedaan, want het spelen van een spel kan al snel oplopen tot een enorme competitie. Winnen is niet altijd het belangrijkste, maar plezier hebben in het spelen wel. Plezier in een spel haal je vaak uit het nemen van risico. Neem het simpele voorbeeld van een voetbalwedstrijd waarin twee teams heel defensief spelen omdat ze angst hebben om het duel te verliezen. Zou het niet spannender zijn als ze risico’s namen en aanvallend speelden?
Managers kunnen deze mindset toepassen op de werkvloer. Dat kunnen ze doen door plezier in het werk en het nemen van kleine risico’s en initiatief te bevorderen. Dat kun je als manager doen door de focus niet alleen op het eindresultaat te leggen, maar ook op het proces van proberen, leren en aanpassen. Dit helpt medewerkers niet alleen om beter samen te werken, maar ook om zonder angst voor fouten risico’s te nemen en elkaar te steunen.
Net zoals bij elk ander voorbeeld in dit artikel, moet het nemen van risico’s in balans worden gedaan. Het mag nooit de veiligheid van klanten of werknemers in het geding brengen of simpelweg een enorm bedrijfsrisico zijn. Het gaat simpelweg om net even wat meer lef tonen. Om in de voetbalmetafoor te blijven: je speelt niet zonder verdedigers of keepers, maar net even wat aanvallender.