De zoektocht naar de juiste leverancier voor je bedrijf is er een die met zorg uitgevoerd moet worden. Deze leveringen zijn immers vaak cruciaal voor jouw eigen bedrijfsvoering. Om je er zo veel mogelijk van te verzekeren dat je een goede overweging maakt voordat je een leverancier kiest, bespreken we aantal zaken die je moet laten meewegen wanneer je de juiste leverancier voor je bedrijf gaat selecteren.
ISO certificering
Certificering is een goede richtlijn voor welke potentiële leverancier zijn zaakjes op orde heeft en de moeite neemt om dat te bewijzen. ISO certificering geeft aan dat een bedrijf aan alle eisen voldoet, het juiste proces volgt en producten of diensten naar hoge standaarden levert. Dit is bijvoorbeeld erg nuttige informatie wanneer je op zoek bent naar een vertaalbureau om perfecte vertalingen van je zakelijke of juridische teksten te maken. Bij veel aanbieders weet je niet echt wat je kunt verwachten omdat het geleverde werk niet te bekijken is. ISO certificering is dan een goede indicatie dat het om een betrouwbare partij gaat die z’n werk serieus neemt.
Prijsvergelijking
Kwaliteit is van groot belang, maar de prijs die je ervoor betaalt uiteraard ook. Natuurlijk ben je op zoek naar een goede prijskwaliteitsverhouding. Om te kunnen inschatten wat redelijke prijzen zijn, is het noodzakelijk om verschillende potentiële leveranciers waarvan je het vertrouwen hebt dat het met de kwaliteit goed zit binnen die sector met elkaar te vergelijken. Het is namelijk best mogelijk dat de eerste partij die je op het oog hebt duurder is dan andere vergelijkbare partijen. Waarom zou je immers onnodig veel betalen?
Lees ook: 4 manieren om met machtige leveranciers te onderhandelen
Reputatie
Doe onderzoek naar de reputatie van de leverancier(s) die je op het oog hebt. Bedrijven kunnen nog zo’n mooi verhaal hebben, als klanten ontevreden zijn is de realiteit dat ook jij een ontevreden klant zou kunnen worden. Die frustratie wil je natuurlijk voorkomen. Je kunt dan beter toch iets meer betalen voor een leverancier die wel op tijd levert, goede service biedt en kwaliteit levert.
Taal
Kies bij voorkeur een leverancier waarmee je op niveau kunt communiceren in dezelfde taal. Veel kan verloren gaan in communicatie in een vreemde taal die een van beide partijen (of beide) onvoldoende machtig is. Zo kunnen vervelende misverstanden ontstaan die tijd en geld kosten en waarvoor vaak moeilijk een schuldige aan te wijzen is. Is het niet mogelijk om voor de benodigde leveringen een bedrijf te vinden waarmee je helder in dezelfde taal kunt communiceren? Schakel dan de hulp van een tolk of vertaalbureau in om te voorkomen dat er miscommunicaties ontstaan.
Levertijden
Vergeet zeker niet een goed beeld te verkrijgen van de levertijden van de leverancier. Deze kunnen per leverancier flink van elkaar verschillen. Je wilt niet langer dan gedacht moeten wachten op leveringen, want dat houdt jouw eigen bedrijfsvoering op. Bovendien is het jouw verantwoordelijkheid om je eigen klanten tevreden te stellen, en dan is het erg vervelend dat een te lange levertijd van jouw leverancier ten kosten gaat van jouw klanttevredenheid.
Als je goede vergelijking maakt op basis van deze punten, vergroot dit de kans dat je tevreden zult zijn over je samenwerking met de leverancier die je kiest. Dat is beter dan er later achter komen dat de samenwerking niet naar tevredenheid is en je opnieuw op zoek moet naar een betrouwbare leverancier die kwaliteit levert.