Zoekmachineoptimalisatie is een parapluterm van strategieën en technieken die worden gebruikt om hoger in Google te komen. Dit zal er vervolgens voor zorgen dat het aantal bezoekers van je site ook stijgt. Een belangrijk kenmerk van SEO, wat staat voor Search Engine Optimization, is het begrijpelijk maken van je website voor zowel de gebruikers als de robots van de zoekmachines. Het is slim om dit te laten doen door een specialist, wat ook geldt voor social media uitbesteden. Hierdoor kun je immers ook meer klanten krijgen. Toch kun je SEO ook zelf doen, bijvoorbeeld met behulp van de onderstaande tips.
Plaats zoekwoord in de eerste 100 woorden
Zoekwoorden moet je zeker plaatsen in de teksten op je site als je ervoor wilt zorgen dat je website een hogere plaats krijgt in Google. De ideale plaats voor zo’n trefwoord is toch wel binnen de eerste 100 woorden van het artikel. Vaak doe je dit al van nature, maar in sommige gevallen is dit niet zo. Er zijn namelijk ook veel bloggers en tekstschrijvers die eerst een erg lange introductie schrijven voordat ze überhaupt gaan nadenken over de plaatsing van de keywords. Dit is niet aan te raden, Google vindt dit namelijk niet relevant. Plaats het zoekwoord juist aan het begin, waardoor Google het onderwerp en de relevantie eenvoudiger en beter begrijpt.
Gebruik uitgaande links op je website
Daarnaast is het ook slim om uitgaande links te gebruiken in de artikelen op je site. Ze zijn zelfs de belangrijkste bron om meer aandacht op je website te vestigen. Maak dus niet de fout om helemaal geen links naar andere sites of artikelen op te nemen op je eigen website. Dit kun je beter wel doen aangezien ze aan Google laten zien dat het artikel niet alleen informatief is, maar ook geldig is. Dit zijn beide belangrijke vereisten voor rangschikking. Als je nog niet uitgaande links aan alle artikelen op je website toevoegt dan is het dus zeker slim om dit in de toekomst wel te gaan doen. Het is hierbij wel van belang dat de uitgaande links relevant zijn voor je inhoud, terwijl ze ook afkomstig moeten zijn van hoogwaardige en authentieke bronnen.
Focus op long tail zoekwoorden
Het is bovendien belangrijk om long tail zoekwoorden te verwerken in de tekst op je site. Dit zijn trefwoorden die specifieker zijn dan de meer conventionele hoofdzoekwoorden. Hierdoor zijn ze meestal ook langer, al hoeft dat niet altijd het geval te zijn. Wel krijgen long tail keywords minder zoekverkeer, wat op het eerste gezicht nadelig is. Toch is dit niet het geval, doordat deze zoekwoorden direct ook een hogere conversiewaarde hebben. Dit komt doordat ze meer gericht zijn op een bepaald product, hierdoor is het direct ook een stuk relevanter voor de doelgroep. Natuurlijk moet je wel goed onderzoek doen om erachter te komen welke long tail trefwoorden je het beste kunt gebruiken op je website.
Maak je site supersnel
Een trage website is slecht voor de gebruiker, maar dit is ook het geval voor zoekmachineoptimalisatie. Sterker nog, een trage site kan ervoor zorgen dat je aanzienlijk lager scoort in de resultaten van Google. Hierdoor zul je direct ook minder paginaweergaven en dus ook minder klantconversies krijgen. Je moet je website dus optimaliseren voor een hogere snelheid, wat mogelijk is op een paar verschillende manieren. Zo kun je bijvoorbeeld je hostingplan upgraden, terwijl het ook kan helpen om het aantal plug-ins op je website te verminderen. Dit heeft overigens niet alleen een positief effect op de snelheid, maar het zal de veiligheid van je site normaal gesproken ook verbeteren.