Jouw medewerkers zijn het kapitaal van jouw bedrijf, zonder hen zou er geen bedrijf zijn. Het is dan ook van belang om te weten of zij zich prettig voelen binnen het bedrijf. Dit is niet alleen belangrijk voor de sfeer op de werkvloer, maar ook voor het naleven van de kernwaarden en het functioneren van het bedrijf als geheel.
Dit artikel geeft je 10 tips om erachter te komen of jouw medewerkers zich prettig voelen:
1. Luister naar je medewerkers
Dit is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende manier. Als je niet weet wat er speelt onder jouw medewerkers, vraag het dan gewoon. Dit kan door middel van een medewerkerstevredenheidsonderzoek, maar je kunt ook gewoon individueel met je medewerkers praten. Luister aandachtig en probeer echt te begrijpen wat zij zeggen. Zorg dat je alles opschrijft zodat je het op een later moment nog eens terug kunt lezen en kunt overdenken.
2. Let op de non-verbale communicatie
Vaak zeggen mensen meer met hun lichaamstaal dan met woorden. Let dus ook op de non-verbale communicatie van je medewerkers. Kijk of ze open en vriendelijk zijn, of juist afstandelijk en gereserveerd.
3. Kijk naar de werkprestaties
Een andere manier om erachter te komen of jouw medewerkers zich prettig voelen, is door naar de werkprestaties te kijken. Als iemand zich niet prettig voelt op het werk, zal dit vaak ook terug te zien zijn in de werkprestaties.
4. Let op verzuim
Verzuim is natuurlijk niet altijd een teken van ontevredenheid, maar het kan wel een indicatie zijn. Als iemand vaker dan normaal ziek is of vaker met verlof gaat, kan dit een teken zijn dat hij of zij zich niet prettig voelt op het werk.
5. Praat met je medewerkers over hun toekomst
Als je medewerkers open zijn over hun toekomstplannen, is dit een goed teken. Het betekent dat ze zich prettig voelen binnen het bedrijf en dat ze zichzelf zien als een toekomstige medewerker.
6. Kijk of er sociale activiteiten zijn
Sociale activiteiten zijn een goede manier om de sfeer op de werkvloer te verbeteren. Als je medewerkers graag sociale activiteiten doen, is dit een goed teken. Het betekent dat ze zich prettig voelen binnen het bedrijf en dat ze een goede band hebben met hun collega’s.
7. Kijk of er veel klachten zijn
Klachten zijn natuurlijk nooit leuk, maar het kan wel een indicatie zijn van ontevredenheid onder jouw medewerkers. Als er veel klachten zijn, is het belangrijk om hiernaar te kijken en te proberen deze op te lossen.
8. Kijk of er veel werknemers vertrekken
Als er veel werknemers vertrekken, is dit een duidelijk teken dat er iets mis is. Het kan natuurlijk zijn dat er gewoon iets veranderd is in de persoonlijke situatie van de werknemer, maar het kan ook zijn dat hij of zij zich niet prettig voelt binnen het bedrijf.
9. Vraag naar feedback
Je kunt natuurlijk ook gewoon rechtstreeks naar feedback vragen. Dit kan door middel van een anonieme survey, maar je kunt ook gewoon individueel met je medewerkers praten. Vraag naar feedback over het bedrijf, de werkomstandigheden en de sfeer op de werkvloer.
10. Sta open voor verandering
Als je medewerkers aangeven dat ze niet prettig voelen, is het belangrijk om hiernaar te luisteren en hier iets mee te doen. Sta open voor verandering en probeer de situatie te verbeteren. Dit kan door middel van veranderingen in de werkomstandigheden, de werkorganisatie of het personeelsbeleid.