Twitter is een sociale media platform dat toegang biedt aan miljoenen gebruikers, al voorspelt dit onderzoek van ExpressVPN naar Twitter dat het platform tegen 2024 over de gehele wereld meer dan 30 miljoen gebruikers verliest. Alsnog blijven er dan veel mensen over op Twitter. Een bedrijf dat deze gebruikers als potentiële klanten beschouwt en hen op de juiste manier op de markt brengt, zal dan ook veel bekendheid krijgen. In dit artikel noemen we daarom een paar manieren waarop bedrijven gebruik kunnen maken van Twitter.
Communiceren met je klanten
Het posten van informatie over je producten en/of diensten is het voor de hand liggende gebruik. Twitter biedt je ook een ander kanaal voor sentimentanalyse: het verzamelen van sociale sentimenten (informatie over consumentengevoelens en consumentengesprekken over je producten of diensten) en vervolgens het analyseren van de sentimenten voor thema’s. De thema’s die je identificeert, kunnen suggesties voor verbetering zijn of je inzicht geven in favoriete producten en waarom klanten ze leuk vinden. Dit zijn allemaal klompjes informatie die je kunt gebruiken om je bedrijf succesvoller te maken. Door deel te nemen aan Twitter, dat wil zeggen door het te gebruiken om met anderen te communiceren in plaats van productaankondigingen te pushen, kun je het soort imago presenteren en ontwikkelen dat je potentiële klanten aantrekt, en je merk verfijnen.
Volgers kunnen je merk helpen
Mensen die een merk volgen op Twitter bezoeken eerder de website van dat bedrijf. Driekwart van de bedrijven met een online aanwezigheid gebruikt daarom Twitter voor marketing. Als je aanwezig bent op dit sociale media platform, laat je zien dat je wilt communiceren met consumenten die een dialoog verwachten met bedrijven die zij bezoeken. Bepaal wat voor soort Twitter-aanwezigheid je wilt hebben. Dit zijn slechts enkele van de methoden:
- Reageer je 24/7 op klachten van klanten?
- Creëer je een ‘stem’ die volgers op een humoristische of leuke manier aanspreekt?
- Wil je dat je Twitter-feed een uitzendplatform is, waar je bedrijfsberichten verspreidt en producten promoot?
Je feed kan een combinatie van opties zijn. Als je eenmaal een stijl hebt gekozen, probeer er dan indien mogelijk aan vast te houden. Je klanten verwachten interactie met je bedrijf. Als je denkt dat er behoefte is om verschillende klantinteracties toe te voegen, kun je proberen om speciaal voor dat doel Twitter-gebruikers toe te voegen.
Monitoren van je concurrenten
Twitter laat je horen wat andere mensen zeggen. Met Twitter Search kun je erachter komen wat mensen zeggen over een bepaald onderwerp, zodat je je oor te luisteren kunt houden over je bedrijf en de concurrentie. Als je op Twitter zit, is de kans groot dat je concurrenten dat ook zijn. Ze houden je in de gaten, net zoals je op hen zou moeten letten. Creëer een strategie achter je tweets, in plaats van blindelings te tweeten. Dit kan je helpen om relaties met je klanten op te bouwen en anderen die niet strategisch tweeten uit te schakelen. Je kunt dus Twitter gebruiken om een voorsprong te krijgen op je concurrentie.