Indien jij van plan bent om een bedrijf in Nederland te gaan runnen of reeds een bedrijf in Nederland hebt, waarbij het management de ambitie heeft om te gaan verduurzamen, ben je de term ‘duurzaam ondernemen’ vast wel eens tegengekomen. Wat houdt dit precies in? Wat kun je doen om hieraan te voldoen? En hoe kun je kosten besparen door “groener” te worden? Ontdek het in dit artikel.
Wat houdt duurzaam ondernemen precies in?
Indien er over duurzaam ondernemen gesproken wordt, gaat het over het vinden van een balans tussen ons als mens, de planeet en natuurlijk de winstgevendheid van jouw onderneming. Je houdt rekening met wat voor effecten jouw bedrijf op het personeel heeft, het milieu en de samenleving. Het is onderdeel van het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het kan je bedrijf zelfs geld opleveren.
Neem bijvoorbeeld het thema energiebesparende maatregelen en duurzame energie. Je bespaart op energie en draagt bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Het dragen van een duurzaam of groen imago kan bijdragen aan het succes van jouw bedrijf.
Transport
Iedere onderneming heeft te maken met transport. Of het nou gaat om het leveren van producten voor het dak isoleren of het alledaagse woon-werk verkeer van je personeel. Dankzij duurzaam transport werk je mee aan het verminderen van de CO2-uitstoot.
In Nederland is de fiets en sinds de laatste jaren de e-bike veel intensiever in gebruik genomen. Werknemers die een bedrijfsfiets kunnen leasen of kopen. Dit geldt tevens voor elektrische auto’s, welke steeds vaker gebruikt worden, door bijvoorbeeld verkopers die het hele land doorreizen voor klantbezoeken. Het scheelt wegenbelasting en via subsidies verkrijgt je ook nog eens extra voordeel.
Het stimuleren van het openbaar vervoer dankzij het faciliteren van OV-kaarten of door de medewerker de kosten te laten declareren.
Sinds de pandemie is het thuiswerken toegenomen, wat niet alleen het milieu goed doet maar ook ieders balans tussen werk en privé.
Afvalscheiding
Het klinkt wellicht heel normaal om dit als burger en ondernemer te doen. Het is zelfs verplicht. Gebruik tools die aangeven voor welk afval dit geldt. Wil je extra afval scheiden? Dan kan het zelfs kosten besparen om je extra bijdraagt aan een beter milieu.
Due Diligence
Als duurzame ondernemer die diensten of producten aan de man brengt, let je naast de prijs en kwaliteit natuurlijk ook op sociale en milieutechnische aspecten. Je hebt besef van waar de producten die je inkoopt zoals steenwol isolatie precies vandaan komen, onder welke omstandigheden deze gemaakt zijn maar daarnaast ook wat de milieu-impact van het productieproces geweest is. Indien het om buitenlandse leveranciers gaat, is het niet altijd gemakkelijk om dit te achterhalen of men zich inzet voor MVO. Zoek daarom uit welke impact de supply chain van jouw product of dienst op het milieu, corruptiegraad, arbeidsomstandigheden of de samenleving heeft.