Google brengt regelmatig updates uit om het algoritme in de zoekmachine te verbeteren. Deze updates kunnen voordelig zijn voor jouw website, maar kunnen juist ook het tegenovergestelde veroorzaken. Hoe ga je eigenlijk om met deze vele Google-updates? In de onderstaande blog vertellen we je er meer over.
Wat zijn Google-updates eigenlijk?
Google brengt zo nu en dan een update uit die een effect heeft op het algoritme van de zoekmachine. In zo’n update kunnen weer nieuwe onderdelen staan waar een website aan moet voldoen om hoger te kunnen scoren in Google. Dit is natuurlijk wat iedere website wil: een hoge positie behalen. Toch kan zo’n update verschillende effecten opleveren.
Zo kan het ervoor zorgen dat je juist hoger in de zoekresultaten verschijnt, maar het kan er ook helaas voor zorgen dat jouw website volledig keldert. Jouw website voldoet dan waarschijnlijk niet aan de nieuwe onderdelen in de Google-update. Dit heeft natuurlijk weer een negatief effect op jouw algehele website: de zichtbaarheid en het verkeer kan daardoor drastisch verminderen.
In de voorgaande updates konden we bijvoorbeeld zien dat Google veel waarde hecht aan content die voldoet aan E-E-A-T. Dit staat voor experience, expertise, authoritativeness en trust. Met andere woorden moet jouw content uniek en betrouwbaar zijn, maar ook van toegevoegde waarde zijn waar de lezer echt wat aan heeft. Ook een grote verandering was dat de kwaliteit van backlinks erg belangrijk werd in een linkbuildingstrategie, maar ook dat de backlink goed moet aansluiten bij de content waar de link in is verwerkt.
SEO in orde
Je wil natuurlijk voorkomen dat jouw website keldert of andere negatieve veranderingen ervaart na de komst van een Google-update. Kun je eigenlijk ervoor zorgen dat jouw website is voorbereid op een update van de zoekmachine? Een website die voldoet aan een goede SEO-strategie, is zeker een must.
Denk bijvoorbeeld aan je content, zoals net al werd benoemd. Deze moet uniek zijn en waardevol voor de lezer. Zorg er ook voor dat de autoriteit in jouw tekst naar voren komt en dat je kunt aangeven dat de informatie betrouwbaar is. Het moet bovendien ook goed aansluiten bij jouw website en ook passen bij de zoekintentie van jouw doelgroep. Dit geldt niet alleen voor de content op jouw site, maar ook voor linkbuilding.
Daarnaast moet je ook jouw website eens analyseren op basis van de technische SEO. Jouw website moet namelijk goed geoptimaliseerd zijn, niet verouderd zijn, een snelle laadtijd hebben en het moet natuurlijk ook veilig zijn voor de bezoeker. Check ook zeker of jouw website geen duplicate content bevat. En natuurlijk: laat zoekwoorden terugkomen en schenk aandacht aan jouw natuurlijke linkprofiel.
Linkbuilding hoort bij een goede SEO-strategie
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel binnen een SEO-strategie en het is belangrijk om je hier voortdurend mee bezig te houden. Ook de updates van Google moet je zeker meenemen in jouw linkbuildingstrategie. Het werd net al benoemd dat we ons voorheen ook moesten aanpassen op verschillende vlakken, zoals unieke content en kwalitatieve links. Je wil natuurlijk wel die hoge positie behalen en ook behouden. Zorg er dus voor dat je ook meebeweegt met de Google-updates als het gaat om linkbuilding.
Linkbuilding toepassen is belangrijk en speelt een grote rol binnen jouw ranking. Gelukkig hoeft linkbuilding niet zo moeilijk te zijn: je kunt namelijk gebruikmaken van dit linkbuilding platform. Op dit platform vind je talloze kwalitatieve backlinks in een overzicht, waardoor er altijd wel een geschikte optie voor jou tussenzit. Zo kun jij bouwen aan jouw natuurlijke linkprofiel en natuurlijk werken aan jouw positie. Wil je graag jouw kennis verbreden als het aankomt op linkbuilding? Als je zoekt op ‘linkbuilding uitgelegd’ lees je alle ins en outs over linkbuilding.