Geen mens is hetzelfde, en dat maakt leidinggeven ook een uitdaging. Iedere medewerker heeft zo zijn eigen stijl van timemanagement. Soms kun je echter te maken krijgen met een medewerker die zo chaotisch is dat hij of zij echt problemen veroorzaakt. Hoe ga je als manager om met chaotische medewerkers?
Bewust maken van gedrag
Chaotisch gedrag is vaak een gevolg van ADD of ADHD. Daar kan een mens verder niets aan doen als hij of zij dat heeft, maar dat neemt niet weg dat dit voor hinderlijke situaties kan zorgen op de werkvloer. Het kan van diegene een moeilijke collega maken om mee samen te werken en het kan ook ten koste gaan van de resultaten van het werk. Als manager heb je dus zeker wel het recht om diegene hier op een constructieve manier op aan te spreken. Soms kan het namelijk helpen om een spiegel voorgehouden te krijgen, want als mensen niet anders gewend zijn van zichzelf, vinden ze hun gedrag misschien ook niet abnormaal. Grijp in ieder geval als manager tijdig in, voordat de sfeer in het team permanent verziekt raakt.
Structuur aanbieden
Hoe neerbuigend het misschien ook kan overkomen, kan het zinnig om je chaotische medewerker actief te gaan helpen met zijn of haar timemanagement. Het kan sowieso geen kwaad om eens te observeren waar het precies fout gaat bij de medewerker. Mogelijk zie je dan zelf meteen hoe dat ondervangen kan worden en kun je zelf gericht tips geven die meer structuur in de werkwijze van de medewerker brengt. Heb je te maken met een team dat zich stoort aan die ene chaotische medewerker, ga dan als team eens samenzitten om duidelijk door te spreken wat de werkwijze is en wat men van elkaar mag verwachten. Zo kan de medewerker in kwestie in ieder geval niet beweren dat hij of zij daar niet van op de hoogte was.
Cursus time management aanbieden
Een medewerker ontslaan is niet eenvoudig, en waarschijnlijk is een chaotische werkwijze geen acceptabele reden om een ontslag te verantwoorden. In plaats daarvan kun je investeren in de medewerker in kwestie door deze een cursus time management aan te bieden. Daar kan hij of zij van een toegewijde expert de instrumenten in handen krijgen om orde in de chaos te scheppen. Uiteindelijk profiteer jij daar als manager ook weer van als het lukt. En wie weet kan de medewerker in kwestie het evangelie verspreiden onder andere leden van het team.
Overigens is er behandeling mogelijk voor mensen met ADD of ADHD in de vorm van medicatie. Velen hebben daar profijt bij. Jij kunt als manager echter niet op de stoel van de dokter gaan zitten, maar je kunt wel opwerpen of je medewerker al eens een test gedaan heeft voor ADD of ADHD. Dat kan er op z’n minst toe leiden dat diegene eens gaat googelen om te kijken of hij of zij er iets in herkent.