Hoe zorg je er als werkgever voor dat je altijd beschikt over een team van gemotiveerde medewerkers, die het naar hun zin hebben en loyaal blijven aan de onderneming? Door ze voldoende bij de bedrijfsvoering te betrekken en ze te tonen dat je ze echt waardeert. Natuurlijk doe je dat het gehele jaar door, want human resource management vereist een strategische aanpak met continu aandacht voor de stand van zaken binnen de onderneming. Maar hiertoe behoort ook zeker het extra belonen van de medewerkers aan het einde van het jaar. Zeker in een jaar waarin veel moest worden geïmproviseerd vanwege alle extra maatregelen rondom het COVID19-virus. Maar waar scoor je als ondernemer de beste kerstpakketten die er zijn? Pakketten die je ook nog eens echt op de persoon kunt afstemmen?
Bewust kiezen
In vroeger tijden leek het kerstpakket maar al te vaak een gedwongen exercitie te zijn. Niet zelden werd door ondernemer een willekeurig fantasieloos samengesteld kerstpakket gekozen, met voor iedereen dezelfde inhoud. Maar juist de verschillen tussen de medewerkers bepaalt de dynamiek van een bedrijf. Die verschillen moet je als werkgever koesteren en daarop zou je de keuze voor geschenken moeten afstemmen. Bewust kiezen luidt dus het devies, waarbij het woord ‘bewust’ natuurlijk ook een verwijzing is naar een duurzame leefstijl.
Man versus vrouw
Mannen en vrouwen hebben nu eenmaal een andere denkwijze en houden van andere dingen. Dat zie je bijvoorbeeld als je hobby’s van mannen en vrouwen met elkaar vergelijkt. Maar ook een leuk kerstpakket voor mannen ziet er heel anders uit dan een pakket dat specifiek voor een vrouw is samengesteld. Over het algemeen wordt tegenwoordig steeds meer gestreefd naar gelijkheid op de werkvloer, maar juist op het gebied van persoonlijke voorkeuren en de daaraan gekoppelde geschenken geldt dat dus niet. Je zult als werkgever meer waardering oogsten met een op de persoon afgestemd kerstpakket dan met een doos eenheidsworst.
Nog een stap verder
Wanneer je er echt werk van wilt maken, zou je er als werkgever (of afdelingshoofd) tijd in moeten steken om de persoonlijke voorkeuren van je medewerkers te leren kennen. Dat stelt je in staat om nog nauwkeuriger te kunnen aansluiten bij de belevingswereld van je personeel. Heb je bijvoorbeeld een fervent filmliefhebber rondlopen in je bedrijf? Dan zul je diegene ongetwijfeld een groot plezier doen met een pakket dat zich specifiek richt op deze liefhebberij. Houdt iemand meer van koken of reizen, dan kun je daarop inspelen door de keuze voor het kerstpakket daarop aan te passen.
Voor elk wat wils
De samenstellers van kerstpakketten houden goed rekening met deze trends. Ook wanneer je een kerstpakket wilt personaliseren, kun je gebruik maken van samengestelde pakketten. Zo zijn er bijvoorbeeld pakketten die zich richten op ontspanning, met fijne verwenproducten voor lichaam en geest. Of wat te denken van een bierpakket of een pakket met alle benodigdheden voor een gezellige borrelavond? Zo valt voor iedereen iets passends te vinden en zal het pakket veel waardering oogsten.