In de Verenigde Staten en Europa wordt het minst positief gereageerd op mislukkingen. Dat is de conclusie van een internationale enquête van de bank Barclays bij meer dan tweeduizend investeerders en ondernemers.
De onderzoekers stelden vast dat 75 procent van de ondervraagden te kennen gaf dat een positieve benadering van mislukkingen noodzakelijk is voor een economische groei. Daarbij vallen echter grote regionale verschillen vast te stellen. In het Midden-Oosten en Azië vinden respectievelijk 91 procent en 80 procent van de ondervraagden een positieve benadering van mislukkingen noodzakelijk, maar in de Verenigde Staten daalt dat tot 71 procent en in Europa zelfs tot 69 procent.
Kansen op succes
In de Verenigde Staten is slechts 37 procent van mening dat een mislukking in het verleden de kansen op succes voor nieuwe projecten doet toenemen. Ook in Europa blijft dat cijfer beperkt tot 42 procent, maar in Azië en het Midden-Oosten stijgt dat tot respectievelijk 67 procent en 81 procent. In het Midden-Oosten is 55 procent van mening dat een mislukking een motivatie moet vormen om door te zetten in plaats van op te geven, gevolgd door Azië (53 procent), de Verenigde Staten (41 procent) en Europa (39 procent). In het Midden-Oosten zegt ook 83 procent dat met hard werken iedereen een succesvol ondernemer kan worden, tegenover 56 procent in Azië, 49 procent in de Verenigde Staten en 44 procent in Europa.
Niveau marktontwikkeling
‘De houding ten opzichte van mislukkingen hangt blijkbaar samen met het niveau van marktontwikkeling,’ voeren de onderzoekers aan. ‘In snelgroeiende markten zijn ondernemers gewoon geraakt aan tegenwerking, bureaucratie en een uitdagende zakelijke omgeving,’ voeren de onderzoekers aan. ‘Deze ondernemers worden heel vaardig in het overwinnen van obstakels en het oplossen van problemen die op het eerste gezicht onoverkomelijk lijken. Dat zijn belangrijke voordelen die een belangrijke troef kunnen worden indien deze ondernemers de concurrentie met bedrijven uit de ontwikkelde markten moeten aangaan.’