Het Nieuwe Werken (HNW) is van hype realiteit geworden. Uit onderzoek blijkt dat in 2010 het percentage nieuwe werkers (mensen die meer dan zes uur per week thuis werken) gemeten over alle sectoren op 27 uitkwam. Maar de vraag blijft of HNW nu voor iedereen en voor elke organisatie de beste optie is.
Deskundigen plaatsen wel wat kanttekeningen bij de neiging om overal maar met nieuw werken te beginnen. Eerst goed onderzoeken, is het devies. Zijn we er als organisatie klaar voor? Willen de werknemers het? Doen we het voor het hele bedrijf of alleen voor een geselecteerde groep? Wat gaat het kosten, en halen we dat eruit?Wordt er besloten tot invoering van HNW, dan is het zaak om de ontwikkelingen goed te blijven volgen. Worden de gemaakte afspraken ook op langere termijn nageleefd? Staat de teamcohesie niet te veel onder druk? Zijn onze IT-voorzieningen nog up-to-date? Is onze bedrijfscultuur dusdanig dat de voordelen van HNW (meer autonomie en werkplezier, betere sturing op resultaten) ook werkelijk tot hun recht komen?
The next big thing
Inmiddels wordt er al weer over een vervolgstap na Het Nieuwe Werken gepraat. Directeur Willem de Jager van Telewerkforum – de stichting die sinds 1996 de technische mogelijkheden van thuis werken stimuleert – voorziet dat we toegroeien naar Duurzaam Werken. Dit fenomeen zal zich over drie ‘assen' ontwikkelen: economisch, ecologisch en sociaal-maatschappelijk. Bij de economische as gaat het over concurrentiekracht, mobiliteit, ‘smart working', inrichten van meerdere werkplekken, (oplossen van) kantorenleegstand, autonomie op de arbeidsmarkt en privacy. De ecologische as betreft zaken als verduurzaming en vergroening, hergebruik van grondstoffen, hernieuwbare en schone energie en duurzame mobiliteit. De sociaal-maatschappelijke as ten slotte omvat participatie, diversiteit, de 24-uurscombinatie van werk en privéleven, sociale cohesie, wonen en leegstand, mobiliteit en risicobewustzijn onder zzp'ers. De Jager: 'Duurzaam werken is de nieuwe agenda waar veel meer op staat dan HNW. Het is the next big thing.' Hier en daar valt het in de praktijk al te zien. Twee bedrijven – Avantes en Uni-Invest – sloegen de handen ineen en transformeerden een uitgewoond, leegstaand bedrijfspand in vijf maanden tijd in een hightechkantoor. Compleet met zonnepanelen, dakisolatie, beglazing met een hogere isolatiewaarde, reclameverlichting op led-energie, verwarming via een warmtepomp met een bodembron en warmte-koude-opslag, et cetera. Behalve een besparing van 2,5 miljoen euro in tien jaar levert het ook voldoening bij de werknemers op. Facilitair manager bij Avantes Susanne Weijkamp: 'Duurzaam werken geeft een goed gevoel. Dat merk ik bij mijn collega's: ze wijzen ons voortdurend op mogelijke verbeteringen.'
Verbouwen én veranderen
Verzekeraar Aegon was hard toe aan een nieuwe werkomgeving. Men besloot niet alleen de huisvesting drastisch te renoveren, maar ook de bedrijfscultuur. Het oude, donkere en ‘gesloten' pand werd een transparant gebouw met voor elke medewerker een state of the art flexwerkplek (inclusief – op verzoek van de werknemers – individueel toetsenbord!), een nieuw vergadercentrum, een sfeervolle bibliotheek en een espressobar met kwaliteitskoffie. De diverse soorten werkplekken zijn van elkaar gescheiden door middelhoge kasten. Verspreid door het hele gebouw zijn ontmoetingsplekken. Het resultaat is een werkelijk transparante organisatie, zegt projectmanager Anje Meijer. 'Mensen zijn veel opener geworden. Ze horen meer, zien meer, weten meer van elkaars werk omdat ze dichter bij elkaar zitten.' Volgens Meijer gingen de verbouwing en de cultuuromslag hand in hand, en dat was ook precies de bedoeling.
Bronnen: Gerard Dessing en Marieke van Doggenaar in: Facto Magazine, nr. 9 – 2012; Willem de Lange in: Gids voor Personeelsmanagement, nr. 9 – 2012; Over Het Nieuwe Werken, 2012.
Leestip
– Werken aan de WEconomy. Duurzaamheid coöperatief organiseren.