Het onderwijs is momenteel een voorloper op het gebied van online samenwerken, communities, videovergaderen, smartboardgebruik en dergelijke. Dit alles onder het motto van 'Het Nieuwe Leren'. De school wordt een community.
Gisteren aan het begin van het nieuwe schooljaar maakte de nieuwe directeur terloops een opmerking over de meerwaarde van het inzetten van tablets en smartphones in het onderwijs. Waar zoveel discussies op fora over gaan. De achterliggende gedachte is om leerlingen 21 Century Skills bij te brengen. Centrale vraag daarbij: Maakt het de leerlingen slimmer? De directeur concludeerde voorlopig: ‘nee'. Hij had verschillende directeuren van (havo/vwo-)scholen met minder of meer lopende tabletprojecten gesproken.
Dit sluit aan bij actuele discussies in dag- en weekbladen over het pas verschenen boek van de Duitse 'anti-iPadpsychiater' Manfred Spitzer, waarin hij de mening huldigt dat er juist een situatie kan ontstaan van 'digitale dementie'. De manier waarop hij onderzoeksresultaten benut/hanteert staat overigens ook ter discussie.
Mijn collega voor mij knikte instemmend met de conclusie van de nieuwe directeur.
Leerlingen zijn wel digivaardig als het aankomt op het snel screenshots maken van huiswerkvragen, elkaar op de hoogte houden van nieuwe roostertijden of uitjes door middel van Twitter, Facebook, Instagram. Echter, het ontwikkelen van nieuwe online samenwerkingsvaardigheden met behulp van webtools gaat langzaam.
Het onderwijs is momenteel een voorloper op het gebied van online samenwerken, communities, videovergaderen, smartboardgebruik en dergelijke. Dit alles onder het motto van 'Het Nieuwe Leren'. De school wordt een community. Docenten en leerlingen delen documenten binnen een afgeschermde website. Binnen die community kunnen virtuele lessen plaatsvinden. Sommige lessen en contactmomenten kunnen buiten het klaslokaal plaatsvinden. Dat betekent dat een docent op een andere locatie kan zijn dan de leerlingen en de leerlingen onderling kunnen ook op een andere locatie zijn. Er zijn allerlei webtools om dit te faciliteren.
Maar op andere gebieden loopt Het Nieuwe Leren weer vertraging op. Namelijk op het gebied van het Presenteren. Docenten willen niet meer presenteren met behulp van de laptop en de beamer. De beamer is immers ingeruild voor een smartboard en de laptop voor de door de school verstrekte tablet. De software is oké, maar de hardware loopt nogal achter. Het aansluiten van iPads (of andere tablets) op een smartboard kan op verschillende manieren, maar geen van deze zijn ideaal. Bovendien kunnen er specifieke iPad-oplossingen zijn (zoals Bridgit of Apple tv).
Het online samenwerken maakt voorlopig alleen docenten vaardiger. Allerlei elo's en communities worden uitgetest, terwijl in andere sectoren van de maatschappij en economie het wiel opnieuw wordt uitgevonden.
Kun je samenwerken met collega's terwijl je allemaal van huis uit werkt?
In het bedrijfsleven en bij de overheid krijgt Het Nieuwe Werken steeds vastere vorm. Bij een Rotterdamse deelgemeente is in de maand juni een proef gestart met een gesloten stadsdeelkantoor en mobiele ambtenaren. De oplossingen die werden gevonden voor online samenwerken waren echter wat mager. De app Collaborate werd gebruikt, maar 'als die er weer uit lag', werd What's App(!) gebruikt. Dat is een zwaktebod. Daarvoor is What's App niet bedoeld. Daarmee kun je niet tegelijkertijd samenwerken aan rapporten of systematisch vragen beantwoorden.
Ik heb zelf meegediscussieerd over dit onderwerp op de site van Computable. Het blijkt dat dit onderwerp veel professionals bezig houdt en dat het bedrijfsleven hier in zal moeten investeren. Het Nieuwe Leren en Het Nieuwe Werken zijn straks niet meer weg te denken uit onze samenleving.
Carolien Kok is docent Informatiekunde aan het Kennemer College Beverwijk en mediacoach. Ze publiceert binnenkort bij Kluwer het boek ' Efficiënt werken met gratis webtools'. Meer informatie over haar: ga naar haar site.