Het Four Actions Framework van Chan Kim en Mauborgne is een tool uit het boek Blue Ocean Strategy om op een systematischere manier tot nieuwe ideeën te komen of tot verbetering (meer onderscheidend vermogen ten opzichte van andere spelers op de markt) van je bestaande aanbod en je businessmodel.
Het model wordt idealiter in combinatie met het Strategy Canvas gebruikt omdat dit canvas je inzicht geeft in de factoren waarop in de markt wordt geconcurreerd. Dit is het vertrekpunt voor het Four Actions Framework. Aan de hand van het Four Actions Framework kun je komen tot (een fundamentele) verschuiving in je aanbod richting de consument of tot nieuwe ideeën als je nog geen aanbod hebt richting de consument. Om de standaard van een concurrent in de markt uit te dagen met een onderscheidend aanbod zijn vier vragen geformuleerd:- Welke factoren die vanzelfsprekend zijn in de markt kun je verwijderen?
- Welke factoren kun je verlagen tot onder de norm in de markt?
- Welke factoren moet je verhogen tot aanzienlijk boven de norm in de markt?
- Welke factoren die de markt nog nooit hee aangeboden kun je toevoegen?