Adviezen die je krijgt – eyeopeners, inzichten, principes – kunnen het verschil zijn tussen succes en falen. Ook de hotshots in de zakenwereld zijn ooit klein begonnen. En hebben op hun weg omhoog – vaak simpele – adviezen gekregen waar zij uiteindelijk hun carrière aan hebben te danken.
Fortune heeft aan 21 uitblinkers uit tal van gebieden – van finance en mode tot high-tech en de politiek – gevraagd welk advies ze heeft gebracht naar waar zij nu zijn. Een greep.
Buitengewone mensen
Toen HSN-CEO Mindy Grossman, die de tv-shoppingsite Home Shopping Network tot grote hoogte opstuwde, nog bij Nike zat klaagde zij er een keer over dat iemand in haar team geen goed werk leverde. Zij probeerde die persoon beter te laten presteren, en dat lukte niet. Uiteindelijk zei Nike-medeoprichter en -chairman tegen haar: ‘Waar je je in werkelijkheid op moet richten, is niet om gewone mensen buitengewoon proberen te maken. Je moet buitengewone mensen in dienst nemen.’
Relaties
Voor Ron Conway, medeoprichter van Altos Computer, is het grote inzicht dat in het zakenleven alles om relaties draait: ‘Het gaat er niet om wat je weet maar wie je kent.’ Conway voert dat principe ver door: hij leert zijn afnemers persoonlijk kennen, en hun familie ook. En zijn beleggingen zijn gebaseerd op het enorme netwerk dat hij binnen Silicon Valley heeft. Conway: ‘De grootste deal die we ooit hebben gesloten, was met het bedrijf Control Data. We gingen met hun CEO uit eten, we namen hem mee naar honkbalwedstrijden, en we werden echte vrienden. Ik ben nog steeds vrienden met deze mensen.’
Luisteren
Superadvocaat Davis Boies, oprichter van Boies Schiller & Flexner, heeft zijn beste advies ooit van zijn vader gekregen, op 13-jarige leeftijd: ‘Probeer te luisteren voordat je praat’, zei zijn vader. ‘Iedereen die de moeite waard is om mee te praten, is de moeite waard om naar te luisteren.’ Het is soms lastig om goed in de praktijk te brengen, zegt Boies, maar het klopt: bijna iedereen weet iets wat jij niet weet of heeft een inzicht of ervaring die jij niet hebt. Of heeft iets te melden wat misschien niet klopt maar jou een idee geeft dat je anders niet zou hebben gekregen. Bovendien, heel pragmatisch: als jij naar mensen luistert, zijn zij ook meer bereid om naar jou te luisteren.
Je wel of niet druk maken?
Wildfire-ceo en -medeoprichter Victoria Ransom kreeg haar beste advies ooit van haar verloofde (en medeoprichter) Alain Chuard: ‘Maak je druk om de dingen die je kunt veranderen en maak je niet druk om de dingen die je niet kunt veranderen.’
Doel halen
Philippe Bourguignon, ceo van Exclusive Resorts, kreeg halverwege de jaren zeventig zijn beste advies ooit van toenmalig Accor Hotels-ceo Gérard Pélisson: ‘Het is beter om te leven en een beetje zwak te zijn dan in goede gezondheid dood te zijn.; Waarmee hij bedoelde: kijk naar de lange termijn maar verlies de korte termijn – het nu – nooit uit het oog. Het is beter om een doel voor 98 procent op tijd te halen dan voor 100 procent maar te laat.
Bron: Fortune 12-11-2012.