Naarmate een bedrijf groeit, is het steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat zaken procesmatig zijn geregeld en ook vastgelegd. Dit zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers sneller hun weg kunnen vinden binnen het bedrijf, maar je zorgt ook voor een stuk consistentie. Eenvoudige voorbeelden zijn het onboardingsproces van nieuwe medewerkers, maar ook de manier waarop bijvoorbeeld naar buiten wordt gecommuniceerd. Omdat er ontzettend veel belangen mee zijn gemoeid, hebben wij een aantal van de belangrijkste voor je op een rijtje gezet. Op deze manier krijg je inzicht in het belang van gestroomlijnde processen binnen een bedrijf.
Kostenbesparend en efficiënt
We hoeven je natuurlijk niet uit te leggen dat gestroomlijnde bedrijfsprocessen zorgen voor een heel hogere efficiëntie binnen een onderneming. Doordat onnodige stappen kunnen worden overgeslagen en voor iedereen duidelijk is wat er moet gebeuren, wordt er flink bespaard op tijd en daarmee ook geld. Dit heeft direct een positieve uitwerking op de winstgevendheid van een bedrijf. De investering om bepaalde processen goed neer te zetten mag dan in eerste instantie flink zijn, maar dit betaalt zich uiteindelijk meer dan terug. Een goed voorbeeld is dezelfde werkwijze hanteren in het magazijn. Door ervoor te zorgen dat de voorraad etiketten, stickers en labels altijd op een bepaald niveau blijft, hoef je niet bang te zijn dat je zonder komt te zitten bijvoorbeeld. Dit kan allemaal worden geautomatiseerd in een ERP softwarepakket, zodat je steeds meer processen centraal kunt monitoren en bewaken.
Kwaliteit en klanttevredenheid
Kwaliteit en klanttevredenheid zijn ontzettend belangrijk voor een bedrijf. Door te investeren in gestroomlijnde processen, zal ook de kwaliteit en daarmee klanttevredenheid van het bedrijf omhoog gaan. Dit kunnen eenvoudige zaken zijn zoals het toevoegen van een retourlabel bij iedere bestelling, zodat de klant bij het terugsturen van producten niet eerst contact op hoeft te nemen. Daarvoor moeten natuurlijk wel extra blanco stickers op rol worden besteld. De handelingskosten die je dit scheelt doordat mailtjes en telefoontjes niet behandeld hoeven te worden, wegen vaak niet op tegen de minimale meerprijs van een retourlabel. Door te zorgen dat de kwaliteit van je bedrijf en producten of diensten gewaarborgd blijft, zul je merken dat dit ook de klanttevredenheid ten goede komt, waardoor ook de loyaliteit stijgt, met uiteindelijke omzetgroei tot positief gevolg.
Tevreden werknemers
We hebben het natuurlijk steeds gehad over de klantzijde als het gaat om de juiste processen. Toch is er één ding wat we absoluut niet mogen vergeten en dat is de tevredenheid van de werknemers. Door processen te vereenvoudigen, zullen ook werknemers een stuk gemotiveerder zijn, dan wanneer ze weten dat zaken onnodig lang duren bijvoorbeeld. Investeer in zaken zoals efficient magazijnbeheer, door het labelen van alle producten en locaties waar ze staan. Dit maakt het vinden van producten vele malen gemakkelijker, wat ook de tevredenheid en uiteindelijke productiviteit van ze ten goede komt. Vooral bij bedrijven die in korte tijd enorm zijn gegroeid, zien we vaak nog de nodige groeipijnen zoals dit ook wel wordt genoemd. Tijd dus om hiermee aan de slag te gaan!