Herman Wijffels heeft zaterdag 15 december op radio 1 bij het programma Mens in Werk van de Tros het boek Verdraaide organisaties aanbevolen: ‘Een cruciaal werk.’
Wijffels: ‘Wouter Hart beschrijft met Verdraaide organisaties op treffende wijze een besturingsfilosofie die antwoord geeft op een van dé grote uitdagingen van deze tijd: hoe we het overmatige systematiseren achter ons kunnen laten en uit kunnen gaan van de mogelijkheden van mensen en het contact tussen mensen zoals de nieuwe tijd daarom vraagt. Een aanrader.’ Wijffels is hoogleraar ‘duurzaamheid en maatschappelijke verandering’ aan de Universiteit Utrecht en was onder meer voorzitter van de hoofddirectie van Rabobank Nederland en voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER).
De bedoeling
Organisaties laten zich veel te veel leiden door systemen en verliezen daarmee de ‘bedoeling’ uit het oog. Het gevolg daarvan is een complexe en dure bedrijfsvoering en matige dienstverlening. Wouter Hart pleit ervoor om de ‘pijl om te draaien’ en meer te leren van organisaties die daarmee veel beter presteren.
Voorbeelden te over in Verdraaide organisaties van hoe het misgaat in organisaties. Zo zijn er tegenwoordig meer advocaten dan ingenieurs nodig om een brug te bouwen. Geven banken geen hypotheken omdat ze gegijzeld worden door Autoriteit Financiële Markten (AFM) en Basel-verdragen. Worden kinderen vooral op basis van een CITO-score beoordeeld en niet op intrinsieke motivatie of langjarige prestaties. Wouter Hart vat dit denken samen onder de noemer: mythe van beheersbaarheid en schuurt daarmee aan tegen boeken als Fuck the regels en Managementbullshit. Toch gaat het in dit boek vooral over de vraag hoe het nu ook echt anders kan.
Geen anti-managementboek
Verdraaide organisaties is geen anti-managementboek geworden. Integendeel. Zo constateert Wouter Hart juist dat een goede systeemwereld één van dé succesfactoren voor organisaties is. ‘Het probleem zit in de mentaliteit. Systemen zijn in organisaties zo bovenliggend geworden dat hetgene waarvoor ze ooit bedoeld waren ondersneeuwt.’ De auteur laat keer op keer zien hoe averechts deze reflex van veel organisaties werkt.