Het lijkt de laatste jaren een hobby in sommige kringen. ‘Deskundigen’ vallen over elkaar heen om vraagtekens te zetten bij het nut van management in het algemeen en managers in het bijzonder. Het gaat tegenwoordig immers overal om Leiderschap. Managers die niet zo sterk in hun schoenen staan, zouden zich nog zorgen gaan maken omdat ze kennelijk tot een uitstervend ras behoren. Maar soms is er ook goed nieuws. Volgens een rapport van het Britse bureau The Mind Gym zijn managers juist uiterst effectief: ze halen veel meer uit hun mensen.
Onder de kop Management makes a comeback schrijft Andrew Saunders op mt.com over de conclusies in het rapport. Die ze zelf niet zo verrassend vinden, trouwens. Zei de bekende professor Henry Mintzenberg het niet al in een interview met MT: ‘Managers die geen leiding geven, inspireren niet. Maar leiders die niet managen zijn veel erger, zij hebben simpelweg geen idee van wat er aan de hand is.’
Extra persoon
Het Mind Gym-rapport The return of the manager baseerde zich op eigen onderzoek en op eerder onderzoek van onder meer McKinsey en Towers Watson. De belangrijkste conclusie: medewerkers die zeggen dat hun baas een goede manager is presteren tot 25 procent beter dan degenen die dat niet vinden. En dat is niet zomaar iets, concludeert Saunders: ‘In een team van vier mensen heb je er zomaar een extra persoon bij.’
Cruciale vraag is natuurlijk ook hier: Wat is goed management? Ouderwetse industriële begrippen als procescontrole en workflowmanagement spelen nog maar een bescheiden rol in onze moderne kennisgestuurde ondernemingen. Tegenwoordig gaat het om het contact en de persoonlijke verhouding tussen de manager en de individuele teamleden, die gemotiveerd, gestuurd en ontwikkeld moeten worden. ‘De cijfers zijn nog steeds belangrijk’, zegt Mind Gym-ceo Octavius Black, ‘maar ze maken het verschil niet meer. Dat verschil maak je met het vermogen om meer uit je mensen te halen’.
Betrokkenheid
Goede managers, wijst het onderzoek uit, zijn hun gewicht ook in goud waard als het gaat om het vergroten van de betrokkenheid van de medewerkers en het behouden van belangrijke mensen voor de onderneming. Volgens het rapport van The Mind Gym ‘scoort’ een goede manager op die twee punten respectievelijk 26 procent en 20 procent hoger dan een slecht functionerende collega.
Natuurlijk weten directie en bestuur dat alles al lang. Toch? Of toch niet, vraagt MT zich af, gezien het feit dat heel veel bedrijven nog altijd simpelweg hun best presterende mensen bevorderen tot manager. Waarmee wel erg makkelijk voorbij wordt gegaan aan het gegeven dat wie het op de ene plek goed doet, er in de andere baan misschien niks van bakt.
Waardering
Wat ons dus weer terugbrengt bij het begin: de bedrijfstop moet managers en management serieus nemen, en dat ook uitstralen. Pas dan zal de balans tussen Leiderschap en Management hersteld zijn en krijgt de tweede weer de verdiende waardering, schrijft MT. Want goede managers zijn goud waard.
Octavius Black zegt het zo: ‘Hoewel ik best geloof dat leiders vaak heel belangrijk zijn voor de onderneming, zijn momenten waarop het op Echt Leiderschap aankomt zeldzaam in welke rol dan ook. Want meestal gaat het om management’.