De meeste leidinggevenden hebben in hun carrière wel één of meer managementtrainingen gehad. Op die manier hebben zij hun skills ontwikkeld ten aanzien van het leiding geven aan hun teams. Elk jaar ontstaan ook weer nieuwe modellen die je in één oogopslag laten zien wat er voor nodig is om het team goed aan te sturen. De boekverkopers zijn daar ook erg blij mee.
Wellicht herken je dan ook wel dat je een training hebt gehad in een bepaalde managementstijl of een mooi boek hebt gelezen van een Amerikaanse goeroe, en dat je er toch niet helemaal mee uit de voeten kunt. Dat je merkt dat je niet echt gemakkelijker om leert gaan met die lastige situatie of die irritante collega. De verleiding bestaat om dan het advies van een collega aan te nemen om in een weer andere managementstijl te verdiepen. En zo lopen veel leidinggevenden de deur bij trainingsbureaus plat.
Gaat het wel over die managementskills?
Wanneer je het bovenstaande herkent en ook de ervaring hebt dat een model mooi kan zijn, maar het in de praktijk brengen soms nogal weerbarstig is, dan kun je je afvragen of het in jouw geval wel gaat over het vergroten van je managementskills. Afhankelijk van jouw leerdoelen, zou je mogelijk veel meer baat hebben bij een verbetering van jouw persoonlijk leiderschap. Wanneer jij stress ervaart, ongemakkelijk voelt bij sommige stakeholders, bepaalde teamleden niet weet te bereiken en er soms maar voor kiest om dingen op te leggen in plaats van in overleg te beslissen, dan is persoonlijk leiderschap zeer waarschijnlijk een punt van aandacht. Ook wanneer je aan het eind van een dag uitgeblust thuiskomt, gaat een volgende managementtraining jou niet veel helpen.
Wat is persoonlijk leiderschap?
Een mooi gezegde luidt “je kunt pas leiding geven aan anderen, als je goed leiding geeft aan jezelf”. Wat dat gezegde wil zeggen is dat je goed je eigen patronen moet kennen, zowel de patronen die goed werken als de patronen die jou in de weg zitten. En dat je ook bij zaken die jou ergeren, irriteren, stress opleveren of energie kosten, jezelf afvraagt wat er nou voor zorgt dat je die emoties of spanning ervaart. Waarbij de nadruk ligt op wat in jou daarvoor zorgt. Dus niet de schuld bij iemand anders leggen, maar de oorzaak van jouw emoties bij jezelf zoeken.
Hoezo is slecht nieuws lastig?
Als voorbeeld kun je denken aan een slecht nieuws gesprek dat je moet voeren met een medewerker. Je voelt daar spanning bij en hebt het al een paar keer uitgesteld. Dan kan je denken dat dat komt omdat een slecht nieuws gesprek nu eenmaal niet leuk is of omdat het niet leuk is voor die medewerker. Maar wanneer je de oorzaak van de spanning bij jezelf zoekt, komt dat misschien wel uit een patroon om iedereen tevreden willen houden of een behoefte aan waardering.
Waarschijnlijk begrijp je wel dat je in een managementtraining prima kunt leren hoe je een slecht nieuws gesprek voert. Maar als je gehinderd wordt door genoemde patronen, komt er van dat gesprek weinig terecht. Zo kun je ook houvast zoeken bij RAG-reports of andere meetinstrumenten om te weten hoe de vlag in je team erbij hangt. En om je medewerkers te laten zien waar ze een tandje bij moeten zetten. Maar hoe zit het met het persoonlijke contact, maak je daar ook tijd voor of ben je te druk om jouw eigen leidinggevende tevreden te houden?
Neem jouw persoonlijk leiderschap serieus!
Zolang je allerlei tools en modellen nodig hebt om jezelf als manager staande te houden, heb je waarschijnlijk al lang geleden patronen aangemeten. In Systemisch Leiderschap beschrijft Bas de Kruyff van Anker & Kompas hoe de leider van nu nog altijd wordt beïnvloed door zijn of haar afstemming en oorsprong. Het zou zomaar een waardevol boek zijn om te lezen voordat je wederom je heil zoekt in de volgende managementtraining!