
Om een goed leider te kunnen zijn, is het van belang om de kunst van het communiceren tot in de perfectie te beheren. Als leider moet je immers richting geven aan de organisatie. Je zult jouw boodschap zodanig op de groep moeten overbrengen dat men in staat is om vorm en inhoud te geven aan de strategie die je hebt bedacht. Anders gezegd: jouw communicatie vormt de brug tussen visie en uitvoering.
Strategische bedrijfstool
Vanuit het besef dat een organisatie pas optimaal kan functioneren als er vanuit de leiding snel, duidelijk en consistent wordt gecommuniceerd, heeft Netpresenter een strategische bedrijfstool ontwikkeld voor communicatie met de gehele organisatie. Het is een geavanceerd systeem geworden waarop inmiddels door kleine en grote organisaties in de hele wereld op wordt vertrouwd. Meer dan vijf miljoen actieve gebruikers profiteren van een platform dat daadwerkelijk in staat is om de betreffende organisaties succesvoller te laten zijn.
Een heldere boodschap
Hoe groter een organisatie is, hoe meer lagen er doorgaans zijn. Om snel iedereen te kunnen bereiken, ben je gebaat bij krachtige communicatietools die gebaseerd zijn op het concept van narrowcasting. Hierdoor ben je in staat om op een open en consistente manier een heldere boodschap te verkondigen. Omdat je daarbij alles centraal kunt regelen, voorkom je misverstanden. Die boodschap hoeft namelijk niet via verschillende schijven bij de uiteindelijke ontvanger terecht te komen, maar wordt rechtstreeks overgebracht naar de juiste personen. Het gevolg is dat iedereen direct op de hoogte is en zich daardoor ook meer betrokken voelt bij de organisatie.
Een veilige werksfeer
Helderheid in communicatie brengt bovendien een groot psychologisch voordeel met zich mee. Wanneer je als leider duidelijk zichtbaar bent en goed communiceert met je team, levert dat een forse bijdrage aan de transparante bedrijfscultuur die je behoort na te streven. Het draagt bij aan het vertrouwen van de medewerkers en zorgt ervoor dat de teamleden zich sneller veilig voelen binnen de organisatie, als ze regelmatig direct vanuit de top worden geïnformeerd over de stand van zaken.
Traditionele communicatiemiddelen schieten tekort
Ons leven verandert en dat vraagt ook om andere vormen van communicatie. Even snel iedereen bijeenroepen in de bedrijfskantine voor een belangrijke mededeling lukt niet meer zo eenvoudig, omdat een deel van de medewerkers hybride werkt en dus niet fysiek aanwezig is op dat moment. Een e-mail versturen kan ook niet altijd uitkomst bieden, omdat men snel geneigd is om die pas te lezen op een later moment, als het even schikt. Ook het communiceren via intranet heeft om dezelfde reden zijn beperkingen. Communicatie moet vooral zichtbaar zijn op de plek waar het werk gedaan wordt. Dat effect bereik je door jouw boodschap te presenteren op alle denkbare beeldschermen die de organisatie telt. Niet alleen de computerschermen of televisies, maar ook de mobiele telefoons van de individuele medewerkers.
Meetbaar beter geïnformeerd
Door een combinatie van effectieve tools breng je jouw boodschap over via beeldschermen, maar ook via berichten in een app of per SMS. Het is juist die combinatie van mogelijkheden die ervoor zorgt dat jouw medewerkers meetbaar beter zijn geïnformeerd. Daardoor zijn ze ook beter gemotiveerd en kunnen ze slagvaardiger te werk gaan, met als resultaat een hoger prestatieniveau. Bedenk hierbij dat met name de werknemers uit de jongere generaties veel meer dan weleer zijn gewend om directe, visuele input te krijgen. Als leider zul je niet alleen inhoudelijk, maar ook qua communicatievorm met de tijd mee moeten gaan om jouw boodschap ook in de toekomst helder en krachtig te kunnen overbrengen. Het draait immers niet om zenden, maar om verbinden.