Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft de nominaties voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2021’ bekend gemaakt. Dit is de Nederlandse prijs voor marketingliteratuur. Onder de negen genomineerden zijn opnieuw drie titels van Boom uitgevers Amsterdam: Business Model Shifts, Marktonderzoekdesign en Bouw een succesvolle online marktplaats.
Business Model Shifts onderzoekt zes verschillende soorten verschuivingen (shifts) in het businessmodel. Elk van deze shifts pakt een structurele fout in het huidige economische systeem aan en identificeert de kansen die aan de andere kant van die tekortkomingen liggen. Dit boek van Patrick van der Pijl, Roland Wijnen, Maarten van Lieshout is eerder door MT/Sprout ook al uitgeroepen tot een van de tien beste businessboeken van 2020.
In het boek Marktonderzoekdesign van Iris van Hest ontdek je stapsgewijs hoe je op een gestructureerde, creatieve en logische manier marktonderzoek ontwerpt. Tal van voorbeelden helpen daarbij. Steeds wordt de link gelegd met het concrete marketingvraagstuk waar het om draait. Met behulp van een ‘onderzoekboom’ geeft dit boek je inzicht in de diversiteit aan onderzoektechnieken die je in kunt zetten bij marktonderzoek.
Bouw een succesvolle online marktplaats staat boordevol eigen successen én mislukkingen en bevat de beste lessen van de winnaars in de markt. De auteurs Joost Gielen en Wout Withagen putten uit de waardevolle ervaringen van de oprichters van Catawiki, YoungOnes, Peerby en RoadGuard. Dit boek helpt je op een positieve, realistische manier de kansen voor jouw platform te onderzoeken en de risico’s zo veel mogelijk uit te sluiten.
Met deze prijs, die dit jaar voor de 19e keer wordt uitgereikt, wil het kennisnetwerk de vernieuwing in het Nederlandse marketingvakgebied huldigen en stimuleren. De genomineerde auteurs geven blijk van een originele visie op marketing en stimuleren de lezers om met nieuwe inzichten aan de slag te gaan. Naast het beste nieuwe marketingboek ontvangt is er ook een categorie het beste marketingstudieboek. Een vakjury bepaalt de winnaars.
Vorig jaar viel Boom uitgevers Amsterdam met twee boeken in de prijzen. Het boek Marketing Design met Customer Journey Mapping van Eveline van Zeeland werd verkozen tot het beste marketingboek van 2020. Het boek Online invloed van Bas Wouters en Joris Groen is verkozen tot beste marketing studieboek van 2020.
Op donderdagavond 25 november worden de winnaars bekend gemaakt.
Erbij zijn of meer informatie? Bekijk de website van PIM >>>