Deze working paper laat zien waarom en hoe bedrijven het nieuwe feedback- en verbetermanagement kunnen inzetten om meer betrokkenheid te realiseren en zo de uitdaging aan te gaan om kwaliteit én innovatie duurzaam succesvol te combineren.
Door: Wendy Geurkink
Steeds meer organisaties komen tot het besef dat ze zich met name onderscheiden door service, charisma en identiteit. Ze worden uitgedaagd in hun vermogen tot het combineren van kwaliteit én innovatie. Op dit vlak kun je als organisatie alleen excelleren door het vermogen te ontwikkelen de kennis en creativiteit van medewerkers optimaal te ontsluiten en extra aandacht te schenken aan klanten. Via engagement dus!
In veel boardrooms staat engagement creëren al hoog op de agenda. De link tussen engagement en feedback en verbetermanagement – een vakgebied dat meestal in de traditionele kwaliteitshoek wordt geplaatst – wordt echter nog niet vaak gelegd. Dat is ook niet zo vreemd: kwaliteitsdenken is van oudsher gericht op beheersing via regels, procedures en certificering. Daarom wordt het vaak als belemmerend gezien. Maar als controle in organisaties vervangen wordt door focus, en vrijheid de boventoon gaat voeren, kan feedback- en verbetermanagement juist worden ingezet als aanjager en richtinggever.
Bron: Nijmegen School of Management in samenwerking met Vakmedianet